Geplande operatie verplicht op voorhand te melden op werk?

Reneedesmet
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geplande operatie verplicht op voorhand te melden op werk?

#1 , 26 jun 2016 22:10

Beste,

Ik moet relatief dringend een rugoperatie ondergaan. Ik stel het al lang uit maar de pijn blijft duren dus heb ik deze operatie ingepland binnen 3 weken. Ben ik verplicht om dit op voorhand te melden op mijn werk? Ik zou dit liever niet doen want de sfeer is al erg gespannen als er iemand afwezig is. Bedankt voor de info. Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 27 jun 2016 09:52

Voor zover ik weet, ben je dat niet verplicht.

Weet wel dat je werkgever later vragen gaat stellen als je je die dag afwezig meldt omwille van een operatie.
Op je doktersattest zal er immers staan dat deze gepland was.

Als je je nu al afwezig meldt voor die dag, kan de werkgever eventueel al iemand anders laten opkomen.
Meeste werkgevers zouden dit juiste appreciëren dus.

mava105

#3 , 27 jun 2016 11:15

Zeker als je meerdere weken afwezig zal zijn. Dan kan werkgever een interim vragen.
Is het maar voor 1 dag afwezigheid, is het waarschijnlijk niet zo van belang.

Reclame

denlowie

#4 , 27 jun 2016 12:04

Persoonlijk vind ik dat het beging van alle beleefdheid is, dit aan je werkgever te melden, in feite mocht je dit al een tijd gedaan hebben, want een rug operatie word niet op een paar dagen geplant.
Mocht ik zo een werknemer gehad hebben die me niet op voorhand inlicht zou hij ziek mogen blijven.

Dat het zuiver juridisch niet moet, kan zijn, maar beleefd zijn is nog wat anders.

Een goede verstand houding tussen werknemer en werkgever, creeerd een aangename werk sfeer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden

#5 , 27 jun 2016 12:33

waar haal je dat vandaan ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden

#6 , 27 jun 2016 12:43

Dat het zuiver juridisch niet moet, kan zijn, maar beleefd zijn is nog wat anders.
indien de vraagsteller uit beleefdheid mondeling de werkgever op de hoogte brengt. vertel er eens bij, wat de mogelijke nadelen kunnen zijn........

best kan vraagsteller zich ook best eerst goed informeren een rugoperatie kan meevallen en tegenvallen
als het tegenvalt is het mogelijk blijvend erger, er is allicht wel ergens een medisch forum waarop u zich kan informeren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

tira00

#7 , 27 jun 2016 12:55

[/quote]

indien de vraagsteller uit beleefdheid mondeling de werkgever op de hoogte brengt. vertel er eens bij, wat de mogelijke nadelen kunnen zijn........

best kan vraagsteller zich ook best eerst goed informeren een rugoperatie kan meevallen en tegenvallen
als het tegenvalt is het mogelijk blijvend erger, er is allicht wel ergens een medisch forum waarop u zich kan informeren[/quote]

Meestal kan je bij rugproblemen niet "kiezen" of je een operatie wil of niet.
Blijven rond lopen met onmenselijke pijn met risico op een verlamming?
Opereren is voor een chirurg altijd de laatste optie.

Blaatpraat

#8 , 27 jun 2016 13:17

waar haal je dat vandaan ?
Van mijn recente ziekenhuisopname.
Op het doktersattest die je krijgt, zijn er verschillende vinkjes, die stellen wat er aan de hand is.
"Geplande operatie" en "Spoedoperatie" zijn er 2 van.

denlowie

#9 , 27 jun 2016 15:21

Als men openlijk communiceert met je werkgever zal er geen nadelen zijn, waarom toch altijd zo pessimistisch zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WP002

#10 , 27 jun 2016 15:38

Het is niet omdat het gepland is, dat het daarom minder dringend is. Ik spreek helaas uit ervaring. Ik zou dit gewoon melden, is ook gewoon beleefd zo.

Gebruiker21

#11 , 27 jun 2016 15:56

Het is niet omdat het gepland is, dat het daarom minder dringend is. Ik spreek helaas uit ervaring. Ik zou dit gewoon melden, is ook gewoon beleefd zo.
Correct. Het valt genoeg voor dat men bijvoorbeeld op een scan iets opmerkt, waardoor een operatie binnen de paar dagen noodzakelijk is. In theorie, is de operatie inderdaad "gepland", maar voor de patiënt voelt het toch als een operatie "out of the blue".

Maar zoals gezegd: als de realtie tussen wergever en werknemer goed zit, zie ik niet in waarom je dit zou verzwijgen. De werknemer mag immers niet ontslagen worden door die ziekte.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden

#12 , 27 jun 2016 16:43

Als men openlijk communiceert met je werkgever zal er geen nadelen zijn, waarom toch altijd zo pessimistisch zijn.
toen mijn ex zwanger was van ons eerste heeft ze da ook mondeling meegedeeld uit beleefdheid aan haar werkgever rond 4u, die feliciteerde haar en is er nog in geslaagd voor 5u (sluitingsuur post toen)een aangetekend schrijven te versturen met een cheque er ineens bij voor de verbrekingsvergoeding. reken maar eens uit wat het financieel verlies die beleefdheid ons toen heeft opgeleverd.

maar u antwoord niet wat de mogelijke nadelen kunnen zijn of denk je dat er geen enkel nadeel mogelijk is?

Gebruiker21

#13 , 27 jun 2016 16:47

toen mijn ex zwanger was van ons eerste heeft ze da ook mondeling meegedeeld uit beleefdheid aan haar werkgever rond 4u, die feliciteerde haar en is er nog in geslaagd voor 5u (sluitingsuur post toen)een aangetekend schrijven te versturen met een cheque er ineens bij voor de verbrekingsvergoeding.
U had dit moeten aanvechten als kennelijk onredelijk ontslag. Voor een arbeidsrechtbank had u ongetwijfeld een fikse schadevergoeding uit de brand kunnen slepen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Happy & Blonde

#14 , 03 jul 2016 19:57

Voor zover ik weet, ben je dat niet verplicht.

Weet wel dat je werkgever later vragen gaat stellen als je je die dag afwezig meldt omwille van een operatie.

Als je je nu al afwezig meldt voor die dag, kan de werkgever eventueel al iemand anders laten opkomen.
Meeste werkgevers zouden dit juiste appreciëren dus.

[/Hij heeft duidelijk geschreven: "de sfeer is nu al gespannen".
Dan zou ik dit zeker niet melden. Wel zou ik binnen de wettelijke termijn (48u?) laten weten dat ik 'afwezig' ben en het ziektebriefje indienen.
En de dokter die mijn briefje voor de werkgever zo zou invullen, als zijnde 'geplande operatie', klaag ik aan voor schending van mijn privacy !
Niemand hoeft dit te weten als men dit niet wil. Met een 'mens' (zijn ze er nog?) als baas, zou ik het wel doen. color]

Gebruiker21

#15 , 04 jul 2016 09:11

En de dokter die mijn briefje voor de werkgever zo zou invullen, als zijnde 'geplande operatie', klaag ik aan voor schending van mijn privacy !
Succes, daarmee. Als een dokter u een ziektebriefje schrijft met daarop bijvoorbeeld de melding "de patiënt mag de woning verlaten", dan zie je dit ook als schending van de privacy? Niet overdrijven. Zolang de dokter niet opschrijft wat soort operatie het is, of wat uw ziekte / aandoening / blessure /... is, is dit helemaal geen schending van de privacy. In tegendeel: als de arts een attest uitschrijft, moet dit voldoen aan een aantal wettelijke vereisten, en moet dit attest uiteraard waarheidsgetrouw zijn. Als de arts zich daar niet aan houdt, dan pas is hij strafbaar...

Terug naar “Andere”