Beste,
Een kennis van mij (bediende) zit met een vervelende situatie op zijn werk. Hij vertelde mij dit omdat ik student rechten ben, maar ik kan niet direct een duidelijk antwoord bedenken op zijn vraag. Ik zal proberen die situatie hier zo duidelijk als mogelijk te schetsen.
Hij is een tijdje geleden door zijn werkgever ontslagen, en zijn opzeggingstermijn van 3 weken loopt af eind januari.
Zijn werkgever houdt tussen de week van Kerst en Nieuwjaar echter een week collectief verlof. Deze kennis van mij heeft zelf nog 2 verlofdagen (waarvan één een betaalde feestdag) die hij kan opnemen.
Hij zit nu met de vrees dat zijn werkgever hem zo ongeveer zal pushen om de verlofdagen die hij nog heeft + krijgt (Kerstmis) + die één dag per week waar hij recht op heeft om te gaan solliciteren, op te nemen tijdens die week collectief verlof, met als gevolg dat hij die week van zijn opzeggingstermijn, zonder loon komt te zitten.
Hij is al enkele keren bij zijn baas te rade gegaan om te vragen hoe dit zit, maar deze schuift het telkens van zich af met de woorden "jamaar, we regelen dat nog wel".
Hij kan toch zelf kiezen wanneer hij zijn verlofdagen opneemt? En hoe zit dat eigenlijk met die week collectief verlof, schorst dit zijn opzeggingstermijn waardoor deze met een week wordt verlengd, of ...?
Vriendelijke groet,
dreambrotherjb