gebruik werkwagen voor woon werkverkeer ingetrokken na email

Roger A
Topic Starter

gebruik werkwagen voor woon werkverkeer ingetrokken na email

#1 , 07 sep 2012 17:15

Ik word geconfronteerd met het volgende probleem.
Ik ben glazenwasser en kreeg een wagen ter beschikking voor uitvoeren werkzaamheden bij klanten en ook woon/werk verkeer, omdat ik in een nogal moeilijk bereikbaar en achtergelegen woongebied. Plots krijg ik gisteren een oproep van de technisch verantwoordelijke dat ik de wagen moet inleveren en enkel nog als bijrijder gebruik maken, en de reden van hun beslissing zou een inkomende mail zijn, waarin iemand verklaarde dat ik op dinsdag als een gek op het marktplein heb staan rondscheuren, dat ik voetgangers geen voorrang verleende etc... Ik viel uit de lucht want dit is je ruimste leugens want het daar de wekelijkse markt en is alles afgesloten. Ik heb dat ook aan de bazen proberen duidelijk te maken, maar niets hielp, en toen ik vroeg om die mail te lezen, weigerden ze, dit doet mijn vermoedens versterken dat er helemaal geen mail is ! Kan ik hier iets tegen doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 07 sep 2012 18:18

staat dat van woon/werkverkeer in je arbeidsovereenkomst.

Roger A
Topic Starter

#3 , 07 sep 2012 18:54

staat dat van woon/werkverkeer in je arbeidsovereenkomst.
neen, maar wel in contract gebruik auto.

Reclame

JPV

#4 , 08 sep 2012 15:30

dan eis je dat je werkgever zich houdt aan de arbeidsvoorwaarden/arbeidsovereenkomst, waar dat contract ivm gebruik auto deel van uitmaakt. ALs privé-gebruik daar deel van uitmaakt, mag je dit gebruiken. Staat dit er in, moet je natuurlijk ook op je loonfiche daarop 'belast' worden.

Roger A
Topic Starter

#5 , 08 sep 2012 16:47

dan eis je dat je werkgever zich houdt aan de arbeidsvoorwaarden/arbeidsovereenkomst, waar dat contract ivm gebruik auto deel van uitmaakt. ALs privé-gebruik daar deel van uitmaakt, mag je dit gebruiken. Staat dit er in, moet je natuurlijk ook op je loonfiche daarop 'belast' worden.
Ik heb me mss niet duidelijk genoeg uitgedrukt, maar in mijn arbeidscontract zelf staat daar niets specifiek van in, maar wel in het contractje dat ik heb getekend ivm gebruik camionette voor woon/werk verkeer, waar oa vermeld staat dat ik de wagen in beheer heb om me te verplaatsen van thuis uit naar de opgedragen werven, en terug vd laatste werf naar huis.
Ik denk echter dat ik daarom deze niet kan opeisen (hoop vol van wel uiteraard) en ik moet nu naar een carpoolparking gaan waar er een collega mij oppikt (hij heeft uitdrukkelijk verbod om mij thuis op te halen), maar een andere collega die ook geen wagen ter beschikking heeft mag wel thuis opgehaald worden, hoe pak ik dit dan het beste aan zonder problemen te krijgen met werkgever ?

JPV

#6 , 08 sep 2012 21:18

als jij een overeenkomst met je werkgever hebt dat je de wagen mag gebruiken voor woon/werkverkeer, si dat een deel van de loonsvoorwaarden en dus deel van de arbeidsovereenkomst (zelfs al staat er op dat ducment het woord 'arbeidsovereenkomst' niet) die nageleefd moet worden. Je kan dus de naleving van die overeenkomst eisen van je werkgever.

Roger A
Topic Starter

#7 , 08 sep 2012 23:36

als jij een overeenkomst met je werkgever hebt dat je de wagen mag gebruiken voor woon/werkverkeer, si dat een deel van de loonsvoorwaarden en dus deel van de arbeidsovereenkomst (zelfs al staat er op dat document het woord 'arbeidsovereenkomst' niet) die nageleefd moet worden. Je kan dus de naleving van die overeenkomst eisen van je werkgever.
Ben je hier zeker van ? Want dit lijkt te mooi om waar te zijn. Wij werken in Categorie 4 van PC121, en naargelang je maanden in dienst stijg je in categorie tot max 4D, dit behaal je na 18 mnd, dus we werken met vastgestelde barema's, en niet met onderhandelde loonsvoorwaarde. Ik heb het gevoel dat de werkgever dit niet als "deel vd loonsvoorwaarden" ziet maar gewoon als een extra gunst aan werknemer, die ze ten allen tijde kunnen intrekken zonder verantwoording af te moeten leggen, maar ik hoop uiteraard dat jij gelijk hebt. Het ergste is dat ik bij de dichtstbijzijnde carpool, 17 min vandaag woon, met de auto !! Ze weten dat, en ze weten ook dat er geen openbaar vervoer is van bij mij thuis naar die carpool parking, en dat ik geen privé wagen ter beschikking heb op overschot en de vroege vertrekuren nav verre verplaatsingen zetten mij voor voldongen feiten omdat ik maar 2 dagen heb om een oplossing te zoeken, ik weet niet wat ik daartegen kan doen.

JPV

#8 , 09 sep 2012 14:55

scan de overeenkomst voor de zekerheid nog eens in en mail me die door (of geef link in pm), dan kan ik zekerheid geven. Staat er ook iets van bedrijfswagen op je loonfiche vermeld?

Moet je vroeger vanuit je woonplaats naar een centrale plek of mag je direct beginnen aan je werkplaatsen?

Roger A
Topic Starter

#9 , 09 sep 2012 16:13

Geen verwijzing naar bedrijfswagen (werkauto lichte vracht, geen personenwagen) op loonfiche.
Bij aanwerving was er gezegd dat ik de eerste werkdag naar een carpool parking moest rijden, daar opgepikt worden door collega, en na einde dienst de collega naar zijn huisadres afzetten en de auto mee naar huis nemen, en elke ochtend vertrekken naar de opgegeven werkplaatsen, ik reed toen vrijwel steeds met dezelfde collega, die ik thuis moest ophalen voor naar werkplaatsen te vertrekken en 's avonds terug thuis afzetten, elke dag dat we samen werkten. Dit was mondeling afgesproken met de inspecteur van de ruitenwassers, en goedgekeurd door zijn oversten. Dit was altijd al zo geweest en nu nog steeds bij de andere collega's, waarbij er een auto bij is waar ze altijd met 2 samen rijden, en degene die met de auto naar huis rijdt, zet z'n collega thuis af en gaat hem terug ophalen de volgende werkdag, en nu veranderen ze enkel bij mij deze gebruiksvoorwaarden ivm gebruik en verplaatsing woon/werkverkeer en auto. Deze regeling ging onmiddellijk in en daardoor zette ze mij onmiddellijk voor zware problemen om mij in een aanvaardbare tijd naar die carpool te begeven, ik moet nl meestal heel vroeg beginnen en vanuit mijn woonplaats is er weinig frequent openbaar vervoer en dan nog geen rechtstreekse verbinding, ik heb zelf geen extra privé auto ter beschikking, mijn vrouw heeft deze nodig voor haar verplaatsingen naar haar verschillende werkposten, en een ritje met de fiets is net geen uur tot aan carpool, en als je dan weet dat ik veelal verplaatsingen maak van 150 km en meer enkele reis, en daar aanwezig moet zijn ten laatste om 06:30, moet ik je niet vertellen dat deze situatie stilaan onhoudbaar is.
Deze situatie was gekend bij sollicitatie en aanwerving. Dit is toch ook een vorm van discriminatie t.o. de andere collega's die wel van alle gemak voorzien zijn. Ik heb de verantwoordelijke van onze regio aangesproken om uitleg te vragen over hun beslissing en hun motivatie was, nav die email die ze hadden binnengekregen over mij, en omdat ik wist dat van dat zogezegde verhaal geen bal klopte (wat ik volledig kan bewijzen) heb ik gevraagd om die email te mogen lezen, wat hij pertinent weigerde, en zelfs op mijn vraag om het bestaan van die email te tonen (zonder de volledige inhoud of afzender) wilde ze niet op ingaan, wat voor mij het bewijs is dat die email niet bestaat en dat ze mij gewoon willen wegpesten. Dit kan toch allemaal zomaar niet.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 sep 2012 20:58

Bent u door de firma nooit op een schriftelijke wijze in kennis gesteld van deze feiten?
of vb gesprek met iemand van de personeelsdienst....
verschil tussen gewoonlijk voorkomende lichte fout,.......tot zware fout
Lees ook eens de volgende link
http://www.hdp.be/nl/component/content/article/3404" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”