conflicht met vakbond... kan iemand mij advies geven

Jeff_Mir
Topic Starter

conflicht met vakbond... kan iemand mij advies geven

#1 , 16 feb 2012 16:35

ik ben naar rva gestapt waar ik een papier moest tekenen dat ik dus niet in beroep ga tegen de ziekenkas. zij zei dan dat ik alvast de achterstallen van tijdelijk werkloos zou ontvangen vanaf 29/08/2011 en dat de volledig werkloos nog eventjes kon duren (maar niet zolang) en dat dat inging van 05/12/2011. Ze vroeg me om nog een papier af te geven van het document dat ik net bij haar had getekend.
Nu een dag later krijg ik een brief van het acv dat ze mijn tijdelijke werkloosheids uitkering niet meer zouden behandelen want dat de voorwaarde was 'in beroep te gaan' en dat ze het volledige dossier zouden indienen vanaf 05/12/2011. nu ben ik daar gisteren geweest bij de rva en die zeiden dat ik het wel kreeg en diezelfde dag stuurt de vakbond een brief dat ik daar geen recht op heb.

Nu heb ik eens gezien op de site van de rva en er staan twee beslissingen om wel tijdelijk werkloosheidsuitkering te krijgen.. ik heb deze hieronder gezet..

Speciale situatie: tijdelijke werkloosheid ingevolge overmacht veroorzaakt door medische redenen
Wanneer de werknemer tijdelijk arbeidsongeschikt is, wordt de uitvoering van zijn
arbeidsovereenkomst geschorst en heeft de werknemer in principe recht op gewaarborgd loon en vervolgens op ziekte-uitkeringen.

n de volgende 2 situaties kan de werknemer evenwel uitkeringen ontvangen:

 de werknemer is door de adviserend geneesheer van het ziekenfonds of het RIZIV
arbeidsgeschikt verklaard, maar hij hervat het werk niet en betwist de beslissing van
arbeidsgeschiktheid voor de arbeidsrechtbank. Gedurende de gerechtelijke procedure kan de
werknemer provisionele uitkeringen ontvangen.
 a. Indien hij in het gelijk wordt gesteld (d.w.z. indien de arbeidsongeschikt wordt bevestigd),
betaalt de ziekteverzekering het bedrag van de ontvangen uitkeringen terug aan de RVA.
 b. Indien hij in het ongelijk wordt gesteld (d.w.z. de beslissing van arbeidsgeschiktheid wordt
bevestigd), dan moet de werknemer het werk hervatten en kan hij de ontvangen uitkeringen
behouden.

of

 de werknemer is arbeidsgeschikt in de zin van de ziekteverzekering maar is tijdelijk niet
geschikt het overeengekomen werk uit te voeren. De werknemer kan in dergelijk geval
uitkeringen tijdelijke werkloosheid op grond van overmacht ontvangen indien de volgende
voorwaarden gelijktijdig vervuld zijn:
 a. de arbeidsongeschiktheid is vastgesteld door de arbeidsgeneesheer of door de RVAgeneesheer;
Dit is gebeurd door de arbeidsgeneesheer van het werk en ook van de ziekenkas.. medische overmacht en aanpassend werk.
 b. er is geen passend vervangingswerk beschikbaar;
Werkgever heeft bevestigd dat er geen aanpassend werk voor mij was
 c. de aanvraag situeert zich niet in de eerste 6 maanden van de arbeidsongeschiktheid (in
deze periode kan de werknemer ten laste genomen worden door de ziekteverzekering);
De aanvraag is pas gedaan op 29/08/2011 en ben al ziek van begin januari
 d. de arbeidsongeschiktheid moet een tijdelijk karakter hebben. Indien blijkt dat dewerknemer definitief ongeschikt is voor de uitoefening van zijn werk, moet de arbeidsovereenkomst in principe beëindigd worden op grond van overmacht, waarna de
werknemer uitkeringen moet aanvragen als volledig werkloze (met een formulier C4).
Voor elke maand van arbeidsongeschiktheid levert de werkgever een formulier C3.2-WERKGEVER
af. De werkgever duidt op het formulier als reden van tijdelijke werkloosheid “overmacht” aan met als vermelding “arbeidsongeschikt, beroep bij de arbeidsrechtbank” (voor de eerste situatie) en “arbeidsongeschikt voor de overeengekomen functie” (voor de tweede situatie
Ik moest op 22/11/2011 bij de arbeidsgeneesheer van het werk komen en ik werd ontslagen op 02/11/2011 wegens onmacht medische reden

Kan iemand helpen aub

grtjs

mirella

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 feb 2012 18:09

wanneer ben je de eerste keer naar de werkgever/arbeidsgeneesheer gegaan na 29/08?

Jeff_Mir
Topic Starter

#3 , 16 feb 2012 18:37

ja op 22/11/2011 naar de arbeidsgeneesheer van het werk
en rond 22/08/2011 naar arbeidsgeneesheer van de ziekenkas

Reclame

JPV

#4 , 16 feb 2012 20:05

dus je hebt niks gedaan bij je werk tussen 29/08 en 22/11? Wanneer ben je je voor het eerst gaan aanmelden bij je werkgever nadat je door het ziekenfonds als arbeidsgeschikt verklaard werd?

Jeff_Mir
Topic Starter

#5 , 16 feb 2012 20:11

inderdaad.. het werk heeft een afspraak gemaakt om naar de arbeidsgeneesheer van het werk te gaan.. eerder wilden ze me niet ontslaan.
ik heb me aangemeld bij mijn werkgever zodra ik informatie had van het ziekenfonds... ze gaf me de raad aangepast werk te zoeken of mijn werkgever te vragen om aangepast werk. Ik mocht het werk niet meer uitvoeren vanwege mn rug.. maar ik werd wel uit de ziekenkas gegooid.
Mijn werkgever zei dat ze geen aangepast werk hadden , aangezien het schoonmaken is bij de mensen thuis.. en dat ze alle papieren zou doorsturen en afspraak maken met arbeidsgeneesheer.

JPV

#6 , 16 feb 2012 20:16

Jamaar... eind augustus ben je door het ziekenfonds als arbeidsgeschikt beschouwd, dan heb je je zogezegd aangemeld bij je werkgever. Maar je bent slechts eind november naar de arbeidsgeneesheer gegaan?

Wat is de EXACTE datum van je aanmelding bij de werkgever?

Jeff_Mir
Topic Starter

#7 , 16 feb 2012 20:22

17 augustus geneesheer van ziekenkas en29 augustus arbeidsgeschikt met de mededeling medische restrictie voor zwaar rugbelastend werk

Jeff_Mir
Topic Starter

#8 , 16 feb 2012 20:25

Dag Mirella,

Hieronder vind u de gegevens voor het medisch onderzoek op 22/11/2011.

Mvg,
Els

Code Naam Voornaam Datum Uur Onderzoek Cat. Plaats
Mirella 22/11/2011 15:15 Onderzoek (in het kader van de) reklasseringsprocedure (definitieve arbeidsongeschiktheid) JO BOOM
Laatst gewijzigd door Jeff_Mir op 16 feb 2012 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeff_Mir
Topic Starter

#9 , 16 feb 2012 20:27

ik heb dus mijn werkgever meteen gecontacteerd.. ook telefonisch en die zouden dat allemaal regelen

JPV

#10 , 16 feb 2012 20:35

je wacht dan toch geen 3 maand op een reactie? nooit een bewijsbaar (aangetekend) verzoek gedaan?

Jeff_Mir
Topic Starter

#11 , 16 feb 2012 20:47

ze vroegen de papieren op te sturen wat ik ook heb gedaan.. onmiddelijk aangetekend..
ik kon ook werk ni hervatten he zit nog altijd met moijn rug

JPV

#12 , 16 feb 2012 21:24

je kan het werk niet hervatten, dat begrijp ik. Maar je kan toch achter de vodden van je werkgever zitten én bij het ACV? Ik versta nooit hoe iemand 6 maand zonder inkomen kan zitten en dan nog niet fulltime (=8 uur per dag, élke minuut telt) bezig is met z'n probleem op te lossen.

ALS het nu nog op te lossen is, is het met goodwil van én het ACV én je werkgever én de RVA.

Doe nu nog het volgende:
- indien niet ingeschreven bij VDAB, ga je morgenochtend (om 9 uur, geen minuut later), naar de VDAB.
- daarna (5 minuten later) ga je naar je werkgever en vraag je om C3.2's tijdelijke werkloosheid wegens overmacht indien ze dat kunnen/willen bezorgen vanaf augustus
- daarna ga je naar het ACV en geef je alles af wat je bekomen hebt. Indien de werkloosheidsdienst geen oplossing kan brengen, ga je naar hun rechtskundige dienst met AL je documenten die je bezit én een chronologische ordening van je stappen die je genomen hebt én ook de papieren mooi op orde gestapeld. Je brengt de papieren, enveloppes, bewijsjes van aangetekende zendingen, ... mee én zelfs eventueel gazettepapier/WC-papier waar je ooit notities over je zaak zou gemaakt hebben.

Jeff_Mir
Topic Starter

#13 , 16 feb 2012 21:45

ik heb da allemaal gedaan, vdab, c3.2 end.. maar nu krijg ik vandaag de 15e een brief van acv reactie op mijn brief de 13e dat ik niet in beroep ben gegaan..dat ik nochtans tijdelijke werkeloosheid heb aangevraagd wegens medische overmacht, een verzoekvschrift is een voorwaarde om tijdelijke uitkering aan te vragen
aangezien u dus niet in beroep bent gegaan tegen de beslissing van de ziekenkas zal uw steunaanvraag van 29/08/2011 door rva zonder gevolg geklasseeerd worden.
maar ik ben de 15e naar de rva geweest en daar heb ik een papier moeten laten tekenen dat ik ni in beroep ben gegaan en toen zzei die persoon dat mijn dossier in orde was en dat alles achterstallen betaald zouden worden, dat ik alleen een beetje geduld moeten hebben met de volledige werkeloosheidsuitkering

Jeff_Mir
Topic Starter

#14 , 16 feb 2012 21:52

dit kreeg ik van de rva dinsdag 14e en ben ik er meteen woensdag 15e feb naartoe gegaan.

Ik heb uw dossier met mevr de directrice besproken en als u hier
bij ons op kantoor een verklaring komt
tekenen dat u geen beroep heeft ingesteld komt uw dossier in orde.Vragen
naar mij aub.

JPV

#15 , 16 feb 2012 21:55

dan ga je morgen naar het ACV met de documenten die je bij de RVA getekend hebt. Zij zullen dan zien dat je nog een geldig dossier zal kunnen voorleggen en zal alles nog geregeld kunnen geraken.

Terug naar “Andere”