Uitbuiting en misbruik

Bram1987
Topic Starter

Uitbuiting en misbruik

#1 , 29 apr 2011 12:30

Ik werk in de horeca (privésector) mijn werkgevers (ik heb 1 wettelijke maar daarnaast nog 2 andere personen die aangetrouwd zijn ) waarvan ik ook alles maar echt alles wat u maar te binnen schiet moet pikken.
Ik ben ingeschreven als hulpkok. Er werden badkamers verbouwd van de hotelkamers en ik werd verplicht hieraan mee t werken, o.m. het uitbreken. Ik moet in het park werken. Ik moet 50 -60 uren per week werken en nog durven mijn werkgevers zeggen dat ik onderuren presteer, terwijl ik heel wat overuren doe. Verder word ik regelmatig uitgemaakt voor het vuil van het straat . Ze uiten dreigementen voor alles en nog wat. Ik werk 11- 12 dagen aan een stuk en in die dagen zijn er dagen dat ik om 4u 's nachts thuis kom en dan de dag erop om 8u 30 opnieuw moet beginnen werken. Een reguliere werknemer werkt 4u en krijgt (VERPLICHT) 20-30' pauze om te eten. Daar merk ik ook helemaal niets van. Ik moet zodanig flexibel zijn: moet de dag ervoor vragen om welk uur ik de dag erop moet werken. Dan kan het nog zijn dat ze mij opbellen om te zeggen dat ik vroeger moet komen. Dagen dat ik om bijvoorbeeld om 18u00 moet beginnen werken durven me soms om 17u bellen om te zeggen dat ik niet moet komen (ik ben anderhalf uur onderweg naar het werk) dus ben op dd momenten dat ze bellen al onderweg naar mijn werk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 apr 2011 13:30

en wat is je vraag? Dat dit niet wettelijk is, hoeven je wss niet te vertellen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 apr 2011 15:27

Als het is dat je dit niet langer meer pikt, kan ik u alleem maar zeggen: Zoek ander werk.

Reclame

xena

#4 , 29 apr 2011 16:32

Een reguliere werknemer werkt 4u en krijgt (VERPLICHT) 20-30' pauze om te eten.
arbeidswet 16/3/1971
Art. 38quater. § 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.
§ 3. wordt aan de werknemer minstens een kwartier pauze toegekend ten laatste op het ogenblik waarop de duur der prestaties 6 uren bereikt.

gerechtelijk wetboek
Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

kan je bewijzen dat je hebt overgewerkt ?

xena

#5 , 29 apr 2011 16:41

Als het is dat je dit niet langer meer pikt, kan ik u alleem maar zeggen: Zoek ander werk.
kort samengevat , negeer al uw rechten en ga lopen .

mava105

#6 , 29 apr 2011 19:46

kort samengevat , negeer al uw rechten en ga lopen .
Hoe denk jij dat in deze situatie op te lossen?
Braaf vragen om minder werk en een beter loon? Als ik alles samen bekijk gaat dat jaren arbeidsrechtbank en zeer veel advokaatskosten meebrengen, of gaat "de vakbond" die soms betalen?
Daarom de beste raad die ik hem zou geven: Stap op. hulpkoks worden overal gevraagd.

Franciscus

#7 , 29 apr 2011 20:02

Via vakbond de nodige inspectiediensten eens laten komen ter controle..

Free_ltd

#8 , 29 apr 2011 20:29

Inderdaad, EN daarna pas ander werk zoeken. Ander werk zoeken, moet ge sowiso, want ge kunt na zo een inspectie er niet blijven werken en wss smijten ze u dan ook buiten. Dus daar willen blijven en er vanuit gaan dat ge met wat wetteksten en controles uw bazen ineens de 'werkgever van het jaar' gaat laten worden, zit er helemaal niet in.

Hetgeen ge wel doet met die controles, is uw opvolgers enigszins beschermen. Ze zullen allicht maatregelen nemen en meer controles gaan uitvoeren. Worden ze herhaaldelijk op de vingers getikt, dan zullen ook de nodige maatregelen genomen worden. Maar zeker ander werk zoeken :wink:

Van die uren die ge presteert en die jobs buiten uw jobomschrijving, hebt ge daar bewijzen zwart op wit van? Want zo ja, dan zal uw vakbond ook nog de nodige sommen proberen los te krijgen voor al die uren, als ge die nog niet betaald zou gekregen hebben.

xena

#9 , 29 apr 2011 21:12

Inderdaad, EN daarna pas ander werk zoeken. Ander werk zoeken, moet ge sowiso, want ge kunt na zo een inspectie er niet blijven werken en wss smijten ze u dan ook buiten.
ik heb deze maand tussenkomst gevraagd van de arbeidsinspectie en tegelijkertijd hiervan een kopie bezorgt aan het afdelingshoofd dienst preventie en bescherming en de arbeidsgeneesheer , ik zie niet in waarom ik nu ander werk moet gaan zoeken .

Free_ltd

#10 , 30 apr 2011 00:30

Inderdaad, EN daarna pas ander werk zoeken. Ander werk zoeken, moet ge sowiso, want ge kunt na zo een inspectie er niet blijven werken en wss smijten ze u dan ook buiten.
ik heb deze maand tussenkomst gevraagd van de arbeidsinspectie en tegelijkertijd hiervan een kopie bezorgt aan het afdelingshoofd dienst preventie en bescherming en de arbeidsgeneesheer , ik zie niet in waarom ik nu ander werk moet gaan zoeken .

Er is nog altijd een verschil tussen de bedrijven hé. Als ik uwe uitleg hoor, komt dat overeen met een zeer groot bedrijf, waar ge nauwelijks de grote baas ziet. De topicstarter krijgt zowat elke dag de opdrachten van de grote baas zelf door en wss werken er maar een paar mensen. Wilt gij daarna met zo een gespannen sfeer daar blijven werken? Sorry, maar ik wil plezier hebben in mijn werk en ik ga niet ergens tegen mijn goesting blijven werken. er is werk zat.

Terug naar “Andere”