wat met huurcontract nu huurder in gevangenis zit

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 101
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

wat met huurcontract nu huurder in gevangenis zit

#1 , 14 mei 2024 17:19

Hallo,

Ik heb een handelshuurcontract. Sinds vorige week zit de huurder in de gevangenis. Het onderzoek loopt nog en ik krijg niets te weten van zijn advocaat of van het gerecht. Het pand is ondertussen verzegeld.

De huurder staat nu 2 maanden achter met betaling huur.

Als ik nu ga voor ontbinding van contract, kan ik dan binnen in mijn pand? Wat gebeurt er met mijn pand als er ontbinding is van de huur? Hoelang duurt zo'n verzegeling? Is er iets anders dan ik kan doen?

Alvast bedankt.

Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 27 mei 2024 21:20

Hier al eens lezen.

viewtopic.php?t=61339

Maar bij u gaat het over handelshuur
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 04/related


Uw huurder wordt langdurig opgenomen, wat nu?
Uw huurder wordt onverwachts opgenomen in het rusthuis, in het ziekenhuis, in de gevangenis of in een psychiatrische instelling. Betekent dit dat hij/zij het huurcontrac­t onmiddellijk kan stopzetten omwille van overmacht?
Hoe zit dat precies?

Uw huurder is opgenomen… Uw huurder werd onlangs opgenomen in een psychiatrische inrichting, een ziekenhuis, een rusthuis, een gevangenis, … De sociale dienst of één van de kindere­n vraagt om het huurcontract voor de woning dadelijk stop te zetten zonder opzeggingstermijn of zonder opzeggingsvergoeding omdat de opname voor uw huurder een ‘geval van overmacht’ is.

Is dat inderdaad overmacht? Niet zo snel… Er is immers maar sprake van overmacht indien het gaat om een niet te voorziene en niet te vermijden gebeurtenis voor uw huurder, waardoor hij zijn verplichtingen niet meer kan nakomen. In geval van stopzetting van woninghuur wordt het begrip ‘overmacht’ gelukkig niet zo snel aanvaard…

Opname in een rusthuis. Indien de huurder al maanden weet dat hij naar een rusthuis zal gaan (hij staat daar bv. op een wachtlijst), dan zal dit niet aanvaard worden. Ook dan is het dus geen geval meer van overmacht…

Uw huurder moet naar de gevangenis. Ook dit is normaal gezien nooit een geval van overmacht. U kunt hier namelijk inroepen dat uw huurder het enkel aan zichzelf te wijten heeft dat hij naar de gevangenis moet. Bovendien moet hij meestal eerst veroordeeld worden door de rechter en ziet hij dit doorgaans wel aankomen.

Een kort verblijf in de psychiatrie. Ook dat wordt meestal niet aanvaard. Na enkele weken kan de huurder namelijk perfect terug intrekken in de woning.

Meestal geen overmacht… In de meeste situaties is er dus geen sprake van overmacht. Krijgt u dan toch de vraag om de huur stop te zetten, dan kunt u dus gerust nog vragen dat uw huurder de opzeggingstermijn respecteert en eventueel een schadevergoeding betaalt (de eerste drie jaar).

Let op! In sommige gevallen mag uw huurder zelf geen akkoorden meer sluiten en contacteert u het best diegene die door de rechter aangesteld is om zijn zaken te beheren, bv. een voorlopige bewindvoerder. Het afsluiten van een overeenkomst met iemand die totaal van de wereld is, is nu eenmaal niet mogelijk.
Soms toch wel overmacht…

Onverwachte en langdurige opname. Gaat het om een dringende en langdurige opname in de psychiatrie of in een rusthuis, dan aanvaarden sommige rechters wel dat het gaat om overmacht. De ene rechter aanvaardt dit al sneller dan de andere. Wat de uitkomst gaat zijn, weet u nooit op voorhand.

Wat is het gevolg? Wordt overmacht aanvaard, dan is uw huurder u niets verschuldigd voor het beëindigen van de overeenkomst. Hij moet dus geen opzeggingsvergoeding betalen en ook geen schadevergoeding indien hij de huurovereenkomst stopzet in de loop van de eerste drie jaar huur. De gevolgen zijn voor u als verhuurder dus wel drastisc­h…

Hoe ermee omgaan? U probeert het best om het op een akkoordje te gooien met de huurder. U weet immers niet op voorhand wat de vrederechter zal beslissen. U heeft er m.a.w. alle belang bij om hier een akkoord te sluiten over een desnoods iets lagere vergoeding.
Een opname is meestal geen overmacht zodat uw huurder u ook dan een opzegvergoeding en/of schadevergoeding moet betalen. Dit is anders bij een onverwachte en langdurige opname in de psychiatrie of in een rusthuis. Probeer in dat geval tot een akkoord te komen over een desnoods iets lagere vergoeding.

Reclame

Terug naar “Huren”