Huurder in gevangenis,wat nu?

ThunderIn The Sky
Topic Starter

Huurder in gevangenis,wat nu?

#1 , 20 jan 2015 21:57

Hallo,

ik zit met een vervelend probleem. Ik verhuur reeds een lange tijd een appartement aan een koppel. Vrouw die leeft van invaliditeit en man die werkte. Nu zit hij in de gevangenis en die
vrouw heeft natuurlijk geen geld om de huur te betalen. Ondertussen staan ze al 8 maanden huur achter.
Het huurcontract is enkel ondertekend door de vrouw, het betreft een huurcontract voor 2 de verblijfplaats. Zij staat nog gedomicilieerd op haar vorig adres.
Ik probeer reeds maanden met de vrouw te praten maar ze zit aan de pillen en er komt geen enkele vorm van oplossing, ze doet nooit de deur open en neemt de telefoon niet op.

Hebben zij een poot om op te staan als ik hen dwing om te vertrekken binnen dit en een maand ? Ik wil geen tijd meer verliezen en zo snel mogelijk een solvabele huurder vinden natuurlijk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jan 2015 22:31

Eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze geldt alleen voor hoofdverblijfplaats. Dus zeker voor zorgen dat geen van beiden daar kan gedomicilieerd worden. Dat doet u bij de gemeente ...geen inschrijving zonder politieonderzoek
Verwittigd misschien best ook de wijkinspecteur want die doet dat onderzoek.

Deze regels zijn van toepassing betreft de algemene huurwet
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;
+ uiteraard wat in uw contract staat qua opzeggen en uitdrijving.

Wat de gevangenis betreft ... deze blijven bij hoofdverblijfplaats mede ingeschreven in dit geval dus niet van toepassing.
Maar waar wonen ze dan wel in hun domicilieadres wonen ze niet maar betalen ze blijkbaar ook nog huur.

Probleem wordt het helemaal als ze daar geen belangen meer hebben want dan wordt 2de verblijf WEL hun hoofdverblijfplaats.

Aangetekend in gebreke stellen en ook per gewone brief dat volgens contract u de huur opzegt voor de 2de verblijfplaats volgens contract en of wet.
Uiteraard dat u de 8 maanden achterstel ook vraagt.
Daarna naar vrederechter in verzoening en daarna ten gronde in een zitting ... gezien tweede verblijf zou dat geen probleem mogen zijn.

Haar zelf buiten zetten zou ik ten stelligste afraden ook al is het niet haar domicilie het is wel wettelijk haar woonst.

ThunderIn The Sky
Topic Starter

#3 , 20 jan 2015 23:21

Ze wonen in het appartement maar hebben hun nooit uitgeschreven op hun vorig adres ( een soort hotel voor dokwerkers). In het huurcontract 2 de verblijf staat dat hun contract voor 3 maanden was en dat de opzegtermijn 1 maand is en als ze die niet respecteren dat ze dan 1 maand schadevergoeding moeten betalen ( als ze voortijdig zouden vertrekken)

Reclame

sloeberken

#4 , 20 jan 2015 23:43

Ze wonen in het appartement maar hebben hun nooit uitgeschreven op hun vorig adres ( een soort hotel voor dokwerkers). In het huurcontract 2 de verblijf staat dat hun contract voor 3 maanden was en dat de opzegtermijn 1 maand is en als ze die niet respecteren dat ze dan 1 maand schadevergoeding moeten betalen ( als ze voortijdig zouden vertrekken)
Dit zal niet meer van toepassing zijn. Als er zoveel achterstand is onmiddellijk naar de vrederechter stappen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ThunderIn The Sky
Topic Starter

#5 , 21 jan 2015 09:53

Ik heb mij wat verdiept in andere gelijkaardige situaties. Moet er een verzoekschrift worden ingediend bij de vrederechter en zo ja, moet er dan normaal gezien geen attest van bewoning bijgevoegd worden?
Aangezien zij op dit adres niet gedomicilieerd staat kan ik geen attest verkrijgen.

Wat betreft het kostenplaatje en de timing. Ik las dat het eerst naar de vrederechter moet, dan moet ik 400 euro betalen voor het vonnis te laten betekenen en dan nog eens 2000 euro voor via de deurwaarder haar uit te drijven en heel dat gebeuren zou dan vanaf nu tot de uitdrijving nog eens 3 a 4 maanden in beslag nemen.
Klopt dit?

sloeberken

#6 , 21 jan 2015 11:03

Misschien eerst beginnen met een ingebrekestelling met AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jan 2015 14:58

U krijgt een attest van de plaats waar ze WEL gedomicilieerd staan ...en naar dat adres stuurt u uiteraard ook een aangetekend schrijven+ de gewone brief.

ThunderIn The Sky
Topic Starter

#8 , 26 jan 2015 09:17

Wat moet ik juist in de aangetekende brief schrijven? In mijn contract staat niets vermeld ivm niet betalen of opzeggen huurcontract.
En u schrijft dat ik naar de vrederechter moet, wat bedoel je daar juist mee, moet ik dan eerst een brief richten aan de vrederechter ( en waar vind ik een model voor zo'n brief ? )
En kan iemand me het kostenplaatje inschatten van de stappen die ik moet ondernemen en de tijd dat ze er nog kan inzitten voor ze effectief weg zal moeten gaan?
Sorry voor mijn velevragen maar ik heb hier geen ervaring mee.
U schreef me ook dat dit contract voor 2 de verblijfplaats onder de algemene huurwet valt , is deze huurwet anders wat betreft uitdrijving en opzegging?

Terug naar “Huren”