Een half jaar geleden is er bij mij ingebroken. Ik zelf was op reis in het buitenland tijdens de inbraak, en mijn ouders konden mij niet
onmiddellijk bereiken. Uiteindelijk hebben ze mij wel kunnen bereiken en heb ik de telefoonnummer van de zoon van de hoogbejaarde huisbazin gegeven omdat dit de enige telefoonnummer was die ik bij de hand had. In samenspraak met de zoon is er dan beslist een veiligheidsslot te plaatsen. De factuur hiervan is vervolgens op mijn adres aangekomen omdat de slotenmaker niet beschikte over gegevens van de huisbazin. Deze factuur heb ik tot twee maal toe bezorgd aan de zoon van de huisbazin. Uiteindelijk heeft de slotenmaker de factuur opgemaakt op adres van de huisbazin na telefonisch contact met mij. We zijn intussen een half jaar verder en de huisbazin weigert nu deze factuur te betalen en zegt dat ik dit moet betalen.
Ik weet ondertussen al dat ik normaal gezien als huurder nooit moet instaan voor het herstel van slijtage door ouderdom of schade door overmacht. Aangezien inbraak een geval van overmacht is waar ik niets aan kon doen zou ik dus normaal gezien niet moeten betalen. Nu blijkt wel dat in mijn huurcontract letterlijk staat dat "alle kosten voor de huurder zijn, zelfs in geval van overmacht". Is dit wettelijk? Mag dit wel in het contract staan? (Contract is afgesloten in 2016.) En vooral: wie moet er nu de kosten van de slotenmaker betalen?