Voorwaarden om verkozen te worden als lid van een Raad van B

Onwetend
Topic Starter

Voorwaarden om verkozen te worden als lid van een Raad van B

#1 , 21 mei 2008 17:54

Ik ben eigenaar van een appartement.
Bij de eerstvolgende AV zal de herverkiezing van de RVB moeten gebeuren.
Mijn probleem is het volgende:
Een van de leden van de huidige RVB woont samen met de eigenaarster van een appartement; is dus niet getrouwd en dus geen eigenaar.
Kan deze persoon als lid van een RVB gekozen worden?
Volgens info die ik gevonden heb, moet men eigenaar zijn, of door een AV verkozen zijn als lid van de RVB zonder eigenaar te zijn.
In dit mlaatste geval moet hij zelfs de volmacht krijgen van zijn partner.
Klopt dit of ben ik verkeerd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 mei 2008 10:35

“Art.577-7.§ 1. Behoudens...beslist de algemene vergadering :...c) over de oprichting en de samenstelling van een raad van beheer die tot taak heeft de syndicus bij te staan en toezicht te houden op zijn beheer...Art.577-8...§ 5. De syndicus is als ENIGE aansprakelijk voor zijn beheer; hij kan zijn bevoegdheid niet overdragen dan met de toestemming van de algemene vergadering en slechts voor een beperkte duur of voor welomschreven doeleinden.Art.577-14.De bepalingen van deze afdeling zijn van dwingend recht.”(Burgerlijk Wetboek).

Bij ontbreken van bijkomende bepalingen beslist de algemene vergadering dus vrij over die samenstelling.Vermits die raad van beheer dus enkel de syndicus dient bij te staan en toezicht te houden op zijn beheer is diens medeeigenaar zijn niet vereist.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Archief”