erfenis

pareltje
Topic Starter

erfenis

#1 , 09 mei 2008 20:40

Hallo ,ik heb een vraag in verband erfenis , mijn vader is overleden en mijn moeder leeft nog maar is in een rusthuis , kunnen wij ons deel opvragen of heeft alleen mijn moeder recht op al het geld

Met dank pareltje[/b]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 mei 2008 20:58

Het correcte antwoord ligt er ergens tussen in. De kinderen hebben recht op de blote eigendom van vaders deel. Dat wil zeggen dat moeder er de intrest( = het vruchtgebruik) moet kunnen van krijgen. Voor onroerend goed is dat geen probleem , dat wordt geregeld via een simpele notering bij de Registratie.
Voor geld en derg. moet men de splitsing blote eigendom/vruchtgebruik zelf regelen. Elke bank kan dat organiseren. Het geld komt op naam van de kinderen met de melding dat de intrest aan moeder moet uitbetaald worden.Slechts bij het overlijden van moeder komt het geld vrij voor de kinderen (kosteloos) en dan kan het vrij worden gebruikt.
Dit is de normale , wettelijke regeling. Het staat jullie vrij andere afspraken te maken. De slechtste is wel het geld van vaders part aan moeder te laten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”