Helft kopen van de woning van mijn vriend

SVPD
Topic Starter

Helft kopen van de woning van mijn vriend

#1 , 24 apr 2008 13:31

Mijn vriend en ik zijn van plan om samen te gaan wonen. Het is de bedoeling dat ik bij hem intrek gezien zijn woning toch groot genoeg is voor ons nieuw samengesteld gezin. Om echt samen een nieuwe start te nemen, is het de bedoeling dat ik de helft van de woning koop aan hem. Een prijs moeten we nog afspreken en hiervoor denken we eraan om eerst de woning te laten schatten. Maar als we alles laten regelen bij de nortaris, wat komt hier dan nog bij van kosten? Ook de 12,5% die anders van toepassing is? Of is er hiervoor een andere regeling?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 apr 2008 10:08

“Art.109.Het recht wordt op 1 pct. vastgesteld voor:1° de gedeeltelijke of gehele verdelingen van onroerende goederen...”(W.Reg.=Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

‘verdeling’ onderstelt m.i. een vooraf bestaande onverdeeldheid wat hier niet het geval is.

Bij verkoop geldt :
ofwel : “Art.44.Het recht bedraagt 10 ten honderd voor de verkoop, de ruiling en iedere overeenkomst tot overdracht onder bezwarende titel van eigendom of vruchtgebruik van onroerende goederen.”(W.Reg.);
ofwel : “Art.53.Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom:...2° van woningen waarvan het gebouwd of ongebouwd kadastraal inkomen een bij *koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt.”(W.Reg.).

* “Art.4.Wanneer de verkrijging tot voorwerp heeft hetzij een gebouwd onroerend goed, hetzij tegelijk een gebouwd onroerend goed en gronden, wordt het maximum kadastraal inkomen, dat bedoeld is in voormeld artikel 53, op 745 EUR vastgesteld”(K.B. 11 januari 1940 betreffende de uitvoering van het Wetboek der registratierechten...).

Naast diverse kleinere kosten is aan de notaris een ereloon verschuldigd dat getarifeerd wordt door :16 DECEMBER 1950. - Koninklijk besluit houdende het tarief van de honoraria der notarissen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Kopen”