gemeenschappelijke schulden - persoonlijke schulden

mr
Topic Starter

gemeenschappelijke schulden - persoonlijke schulden

#1 , 14 apr 2008 08:14

situatieschets:
- Aanstaande exvrouw en ik wonen apart sedert oktober 2007.
- Alle contracten zijn getekend door haar, alle facturen (Telenet, Electrabel, ...) staan op haar naam.
- Sinds oktober zijn de facturen aangaande Telenet, Electrabel, Mobistar, afbetalingsplan herstellingen aan haar wagen, ... .
- Het is een kwestie van tijd eer er een incasso bureau wordt ingeschakeld.
- Getrouwd met een huwelijkscontract met scheiding van goederen EN met een gemeenschappelijk goed, nl. het huis.
- quote uit het huwelijkscontract:
"op het toegevoegd gemeenschappelijk vermogen kunnen de gemeenschappelijke schulden worden verhaald, zelfs deze aangegaan door één van beide echtgenoten."
Vragen:
- Wat zijn gemeenschappelijke schulden?
- Kan een incasso bureau/deurwaarder mijn persoonlijke goederen die zich nog steeds in de woning bevinden aanslaan en hoe kan ik mij hiertegen indekken?
- Kan een incasso bureau/deurwaarder goederen in onverdeeldheid die zich nog steeds in de woning bevinden aanslaan en hoe kan ik mij hiertegen indekken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 apr 2008 10:50

“Art.1468.Het bewijs van de eigendom van een goed wordt tussen echtgenoten(gehuwd met scheiding van goederen) zowel als ten aanzien van derden geleverd naar de regels van artikel 1399, tweede en derde lid.Roerende goederen waarvan niet kan worden bewezen dat ze eigendom zijn van een der echtgenoten, worden beschouwd als onverdeeld tussen de echtgenoten.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1399...Ten aanzien van derden moet het eigendomsrecht van elk der echtgenoten op een goed dat niet van persoonlijke aard is, bij gebreke van boedelbeschrijving of tegen een bezit volgens de bepalingen van artikel 2229, bewezen worden aan de hand van titels met vaste dagtekening, van bescheiden van een openbare dienst of vermeldingen in regelmatig gehouden of opgemaakte registers, bescheiden of borderellen door de wet opgelegd of door het gebruik bekrachtigd.Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.”(B.W.).

Er zijn dus geen gemeenschappelijke schulden,doch vermoedelijk wel schulden in onverdeeldheid.Uw eigen goederen die zich nog steeds in de woning bevinden zijn beslagbaar door derden wegens uw eigen schulden en wegens schulden in onverdeeldheid.Zij zijn zelfs beslagbaar wegens schulden van uw ‘Aanstaande exvrouw’ indien u niet bewijst dat die goederen uw eigen goederen zijn.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”