aankoop van een chihuahua puppy

lulu
Topic Starter
Berichten: 20

aankoop van een chihuahua puppy

#1 , 08 apr 2008 14:56

Hallo

ik zit met een aantal vraagjes en ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Ik kocht een chihuahua hond aan waarvoor ik 950 euro betaalde. In het contract stond dat als de hond ziek zou worden of dood zou gaan binnen 10 dagen, ik het geld kon terug krijgen of een andere hond. Het moest wel gaan om een aantal bepaalde ziekten die opgesomd waren in het contract.

U kunt het al raden, na een 3tal dagen werd mijn hond ernstig ziek en is hij nog binnen de week gestorven. De ziekte kwam niet overeen met een ziekte van uit het contract en viel dus niet binnen de garantie.

En in het contract stond ook nog eens dat de verkoper niet tot vrijwaring gehouden was van verborgen gebreken.

Dus zij zeggen dat het wel onder de garantietermijn valt, maar aangezien het niet over 1 van die ziekten gaat, zij dus niets er aan zullen doen.

Gaat het hier om de verkoop van een consumtiegoed door een verkoper aan een consument? En valt het dus onder de wet van 1 september 2004 en kan ik zo aanvragen om de kostprijs terug te laten betalen?

De verkoper heeft zich ingedekt voor verborgen gebreken, mag dat zomaar? Is de wet niet van dwingend recht?

Kan ik nog iets tegen de verkoper doen?

Kan iemand mij aub helpen?????

Bedankt
grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
prinsesta
Berichten: 22

#2 , 16 mei 2011 12:00

.
Laatst gewijzigd door prinsesta op 16 mei 2011 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Fore
Berichten: 1298

#3 , 16 mei 2011 12:05

Huisdieren worden als consumptiegoederen gezien.
U heeft dus altijd garantie. (indien u niet bij een particulier koopt)

Het recht hier rond ken ik niet

Maar ik zou zeker al de verkoper in gebreken stellen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 16 mei 2011 12:37

zie link

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

artemis
Berichten: 3294

#5 , 16 mei 2011 15:32

Waar heb je de hond gekocht?
Bij een erkende fokker of in een dierenzaak/puppywinkel?

curieus1970
Berichten: 9

#6 , 21 okt 2011 15:15

mogelijk gaat het hier om ingevoerde pups. Die worden massaal in het buitenland gekweekt en hier ingevoerd en worden dan verkocht.
Schandalig. Ik zat laatst bij de dierenarts en mensen die daar zaten hadden een doodzieke pup bij. De dierenarts zei dan tegen mij hij aan het boekje zag dat het zo een 'ingevoerde' pup was... ocharme....

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 21 okt 2011 15:26

Situatie is momenteel in België dusdanig erg dat ik persoonlijk iedereen die een rashond wenst aan te schaffen aanraadt om dit in de buurlanden te doen. Daar verrichten de controle organismen hun taak naar behoren. Hier in België zijn meerdere actuele dossiers bekend van keurmeesters die zich actief bezondigen aan het vervalsen van de stambomen voor eigen nesten of import. (Voornamelijk in W.- en O. - Vlaanderen.)

GOLDEN
Berichten: 22

#8 , 21 okt 2011 15:39

Het is misschien cru om het te zeggen, maar de mensen vragen gewoon om bedrogen te worden.
In plaats van zich grondig te informeren via een ras vereniging, kopen ze een hond, bij manier van spreken in een supermarkt.
Hier zie je (hoe erg ook) de gevolgen.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 21 okt 2011 16:08

uhuh, in Nederland wordt door raskwekers momenteel zelfs zeer argwanend tot rondaf weigerend gekeken naar Belgische stamboomcertificaten. Broodfok zoals hier zelfs door raskwekers wordt gepleegd is ginds praktisch onbestaand.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#10 , 21 okt 2011 17:17

Je moet al van goeden huize zijn om niet te smelten bij het aanzicht van een puppy. Alhoewel. sommigen zijn ronduit lelijk.
Mijn vriendin en haar vriendin hebben er zo'n 30/35 allemaal kolossen van 65/80 kg en meer. De puppy's daarvan zijn
wel schattig, na een week of 3/4. Maar zelfs met zovelen is het quasi onmogelijk om over een jaar heen vier,vijf, laat staan meer nesten
te hebben. Inteelt, afwijkingen, infecties tijdens zwangerschap etc etc etc je moet er allemaal rekening mee houden.
Garanties op een levend wezen ? Tja maar ik stel er mij toch wel serieuze vragen bij. Wat de nesten betreft die bij ons buiten gaan daar
worden eigenlijk geen garanties op gegeven omdat wij ze ook niet beschouwen als artikels met een productnummer. Ze kunnen ziek
worden, ze kunnen doodgaan aan wat ligt dat dan ? Het geven van een garantie is eigenlijk de klant staan uitlachen in zijn gezicht en
niveau verlagend voor datgene waar je mee bezig bent. Krijgt ge soms garantie op uwen eigen kleinen ook ? Garanties worden gegeven door lui
die puppy's als koopwaar beschouwen niks meer niks minder.
Er zijn meer dan voldoende kanalen buiten de commercie om een gezonde pup te vinden. Wie een pup van een bepaald ras wil en uit een goed nest
zal daar ook het nodige geduld willen voor hebben tot hij/zij aan de beurt is. Zoek in het vervolg op internet naar de clubs ter zake. Zij verwijzen door
naar leifhebber kwekers. Maar met alle goede wil kunnen ook die mensen geen garantie geven. Met een levend wezen kan altijd iets verkeerd gaan
als is het een paar jaar later en wordt ondekt dat het aangeboren is. Een zeer goed bevriend koppel van ons heeft een zus verloren van één van onze
honden. 2 jaar na de geboorte het was aangeboren en pas ontdekt na langdurige ziekte. Alle andere pups van dat nest zijn gezonde loebassen
Een hond kopen met garantie ? Liever niet. Het geven van een garantie lijkt veel van de liefhebbers kwekers nu net een reden om argwaan te hebben.
En een pup heeft geen reserves om 2/3 dagen ziek te zijn en dan pas naar de dokter te gaan. Als je er zelf niet inzit dan moet ie nog dezelfde dag naar de dokter ook voor zo éénvoudige zaken zoals diarree. En hou er een zeer strik dieet op na zeker de eerste weken dat de pup in zijn nieuwe omgeving is
En het aller belangrijkste ? rust veel rust tot ze zelf tot leven komen. Zo sterken ze aan. Puppy's slapen de eerste weken eigenlijk bijna 22/23 u per dag. Ze worden alleen wakker om te zogen en er nadien pierewietekes uit te draaien.

Voor TS: ik vermoed dat er dusdanig veel lussen zitten in uw garantie dat je weinig of geen kans maakt dat de handelaar zelf over de brug komt.
Dan maar langs het gerecht zeker ?

En voor onze Geachte Heer Moderator: hier is het even erg als ergens anders en omgekeerd. Een paar landen steken er evenwel met kop en schouders bovenuit inzake goede bedoelingen: Finland waar een hond zo duur en streng gecontroleerd is dat er soms zelfs meer dan 1 eigenaar per hond is. Japan dat zeer strikte eisen hanteert enz....
En als je zo'n sjieke mercedes camionette ziet voorbij sjezen met hongaarse/roemeense/ .... nummerplaat. Bijna zeker gegarandeert een puppy transport. Maar je kan het de inwoners van deze nieuwe eu landen moeilijk kwalijk nemen. Ze hebben soms niks anders om zich een loon te verschaffen zeker als het ze wordt aangeboden. Want uiteindelijk zijn het niet de arme lui in één of ander dorpje die zich daarmee bezig houden. Ze worden er in geduwd op vraag van de gewetenloze handelaars die de eigenlijke traffic organiseren. Alweer een kwestie van vraag en aanbod waar ook wij als vragende partij schuld aan hebben.
Maar laten we ook niet te sentimenteel doen: wij eten koeien de Indier verklaard ons zot. De Chinezen eten honden en wij verklaren hen zot. enz

Mijn belangrijkste bemerking ? Dat deze topic staat onder "gebrekkige producten" ipv onder consumentenrecht. Dat zegt misschien ook iets over onze manier van denken
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 okt 2011 20:53

Ik denk niet dat de TS na 3 en een half jaar nog veel advies nodig gaat hebben over dit topic.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 21 okt 2011 21:10

oooops

@Gani, toen een goede 9 maanden geleden mijn blaffer na 17 jaar vriendschap overleed heb ik lang gezocht naar een vervanger, heb ik diverse vrienden in het showcircuit, veeartsen en enkele professionele fora opgezocht. Hun advies was bijna unaniem, koop in godsnaam niet in België want je bent zelfs bij geregistreerde kwekers (en ik noem opzettelijk geen genootschappen) bijna altijd bedrogen. Ga over de grens bij de Noorderburen. Wel, als ik naar het ondertussen bijna zes maanden oude mormel kijk, dat op dit eigenste ogenblik verwoede pogingen doet om door mijn kousen heen mijn tenen te likken, kan ik hen enkel maar gelijk geven.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#13 , 21 okt 2011 23:20

wie koopt er nu in godsnaam ook sokken in Nederland
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 21 okt 2011 23:57

Geleend...

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#15 , 22 okt 2011 13:15

Geleend...

vdb bekend, hij is dus zelf nen hollander ....... :mrgreen:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Gebrekkige Producten”