Akte meldt geen erfdienstbaarheid, gemeente zegt wel één.

RonnyE
Topic Starter

Akte meldt geen erfdienstbaarheid, gemeente zegt wel één.

#1 , 04 apr 2008 13:03

Hallo,

wij hebben gisteren bij de notaris de akte getekend waarbij wij het volgende probleem hebben:

De akte van de notaris vermeld dat er geen erfdienstbaarheid is. De verkopers hebben een opmetingsplan van een beëdigd landmeter waarop de grenspalen duidelijk zijn aangegeven.

Er ligt een toegangsweg tot natuurgebied (niet verhard). Dit zou volgens de akte geen erfdienstbaarheid zijn en bovendien staan de grenspalen aan de voor ons meest uiterste zijde van de toegangsweg, dus op onze eigendom.

De toegangsweg ligt op onze eigendom en is geen erfdienstbaarheid.

Hebben wij rechten in verband met het afsluiten van deze toegangsweg?

RonnyE

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 23 apr 2008 17:20

Zowiezo is het niet omdat de verharding op jullie eigendom ligt, dat er geen efdienstbaarheid kan zjin.

Maar ik zou dit eens vragen aan de notaris en als hij voet bij stuk houd, zou ik die verharding inderdaad afsluiten en mooi wegwerken.

Vergeet trouwens niet dat ze er x-aantal jaar moet liggen om een erfdiensbaarheid te zijn.

Vraag eens aan de verkopers om te kijken in hun aankoopakte van destijds en tel eens na hoelang ze er gewoond hebben. Als bijvoorbeeld in hun akte er geen vermelding is, en ze wonen er maar 19 jaar bijvoorbeeld. Dan kan het zijn dat het recht op erfdienstbaarheid nog niet van toepassing is. Ik denk dat dit 30jaar is.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2008 18:28

Is die toegangsweg een openbare weg? Het kan gaan om een buurtweg die vermeld is in de Atlas der Buurtwegen. Dat blijft een openbare weg, ook al staat die niet in uw akte vermeld.

Raadpleeg bij de gemeente de Atlas der Buurtwegen.

Of kijk een rond op het net. Zie bijvoorbeeld:

http://www.provant.be/bestuur/grondgebi ... uurtwegen/

scorpioen

Reclame

Efjoma

#4 , 23 apr 2008 18:35

Volgens mij kan een recht van doorgang niet ontstaan door verjaring, er is immers een continuïteit vereist. Ik heb dezelfde situatie meegemaakt, nl. geen erfdienstbaarheid in de akte en geen wegenis op de kadasterplannen. Daags na de ondertekening van de authentieke akte heb ik het perceel laten afsluiten.

djanodive

#5 , 23 apr 2008 20:19

Ok, maar dan wil dat wel zeggen, dat als kan aangetoond worden dat daar wekelijks mensen voorbij komen en je zit met een bepaalde periode (zeg nu 30 jaar), dat je dan wel vermoedelijk kan spreken van een 'opgebouwd recht', omdat wekelijks volgens mij toch, een 'continuïteit' inhoud. Maar das dan afhankelijk van de rechter.

Ik zou er me trouwens geen zorgen in maken en niet te veel bij de gemeente over spreken. gewoon dichtmaken...en je ziet wel. Ik denk niet dat je er veel problemen mee zal hebben. Je kan het nog altijd terug openstellen. Ik zou het wel nog niet dichten met een "gouden omheining", maar eventjes oplossen met een voorlopig goedkope oplossing, als je begrjipt wat ik bedoel. De kat uit de boom kijken.

Of je maakt een gracht rond je perceel en steekt er inheemse koelbloedige krokodillen in (zonder leiband)... :wink: Laat die mannen maar komen van de gemeente...hihi

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 apr 2008 21:30

Volgens mij kan een recht van doorgang niet ontstaan door verjaring, er is immers een continuïteit vereist. Ik heb dezelfde situatie meegemaakt, nl. geen erfdienstbaarheid in de akte en geen wegenis op de kadasterplannen. Daags na de ondertekening van de authentieke akte heb ik het perceel laten afsluiten.
Wanneer een weg gedurende meer dan dertig jaar, voortdurend en onafgebroken, ongestoord, openbaar en niet dubbelzinnig werd gebruikt door eenieder voor openbaar verkeer, en dit gebruik gebeurde met de bedoeling de overgang als dusdanig te gebruiken en niet berust op een eenvoudig gedogen van de eigenaar van het perceel waarover de doorgang werd geschapen, verkrijgt de gemeente ten behoeve van de bevolking een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang.

scorpioen

Terug naar “Kopen”