#3 , 23 apr 2008 17:29
Staat er geen opschortende voorwaarde in ivm het verkrijgen van een lening?
Je kan aan de bank vragen of ze jullie een attest willen geven dat je niet kan lenen. Maar je moet dit hebben van een aantal banken, want anders geef je geen blijk van de moeite te hebben gedaan.
Er moet natuurlijk wel een opschortende voorwaarde instaan, in het compromis. Stel dat er in zou staan (van mij was dit zo) dat je enkel koopt als je voor 100% kan lenen (of voor de volledige aankoopsom van de woning), en de bank geeft je maar 90%, dan kan je er op die manier tussenuit. Maar hou rekening met de termijnen.
Zjin er geen andere opschortende voorwaarden te gebruiken? Of wat met het bodemattest of de grootte van het perceel. Als je geen bodemattest krijgt dat voldoet, dan kan je er eventueel nog. Of als er stedebouwkundige overtredingen zijn?
Eens navragen, maar wacht niet te lang.
Ivm die lening...in het compromis moet er een termijn staan waarin je de verkopers laat weten of het gaat of niet. Dus snel zijn.
Je kan uiteraard onderling overeenkomen, maar ik denk dat ze dan wel je voorschot gaan houden, of toch een grote hap. vergeet niet dat ze kunnen eisen dat je het koopt. Ook al kan je het niet kopen. dan word het openbaar verkocht bijvoorbeeld, en moeten jullie het verschil nog bijleggen.
Kleine tip: lukt het je niet eronderuit te komen: koop het dan toch...zonder het voordeel van het abbetment eventueel en zet de woning terug te koop. De registratierechten kan je meenemen. Je bent dan wel je notariskosten kwijt, maar je kan evetnueel dan de hypotheek op jullie andere nog te kopen woning zetten. Gebruik dan een overbruggingskrediet terwijl die ene woning te koop staat en de ander al gekocht is.
Heb je er dan winst op, dan betaal je op die meerwaarde 33% belastingen.
PS Je partner: ben je gehuwd of officieel samenwonend? Ik denk dat in dat geval beiden moeten tekenen om geldig te zijn. Dus als je vrouw niet wil, dan kan je er eventueel onderuit zonder 1 euro schadevergoeding te moeten betalen.
Laat het ons weten!