Tuinhuis plaatsen

Simon_T
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tuinhuis plaatsen

#1 , 23 aug 2018 17:38

Beste forum,

Ik heb een vraag i.v.m. het plaatsen van een tuinhuis. Wij hadden dit graag gedaan langs de zijkant van ons huis, achter onze carport en op de perceelgrens met onze buur. In de verkavelingsvoorschriften wordt niet gesproken hierover dus heb ik de dienst stedenbouw van onze stad gecontacteerd. Deze geven aan dat dit inderdaad niet op papier staat, maar stellen "dat er ongunstig advies zal worden gegeven als het te dicht staat". Voor onze buur is het geen probleem, dus vroegen wij ons nu af op welke grond zij ongunstig advies kunnen geven als er nergens wordt vermeld wat "te dicht" precies betekent.

Kan iemand onder jullie raad geven?


Alvast bedankt
Simon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 23 aug 2018 21:48

Je mag tot 40m2 vrijstaande bouwsels oprichten zonder bouwvergunning (tenzij er restricties opgelegd zijn).

In de achtertuin mag je tot op 1 m van de perceelsgrens bouwen of tot tegen een muur die op de perceelsgrens staat. Voor wat jij wil heb je een bouwvergunning nodig die ws zal geweigerd worden.

Je kan het tuinhuis natuurlijk bouwen in bouwovertreding; er zal normaliter niet tegen opgetreden worden zolang de (nieuwe) buur niet reclameert. Maar het mag niet.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 24 aug 2018 09:20

Het antwoord hierboven is correct doch wil ik het aanvullen aangezien u uw tuinhuis in uw zijtuin wil plaatsen en niet in uw achtertuin.
In de zijtuin moet het tuinhuis tot op 3 meter van de erfgrens staan.


Indien jullie hierop uitzonderingen willen is dit mogelijk maar dan heb je een vergunning nodig. Dus toestemming van de gemeente. Zij zeggen u dus niet al dat ze hier niet akkoord mee gaan. Dus een vergunning zal moeilijk zijn lijkt me.

Je kan het uiteraard plaatsen zoals uw wil. Maar hou er rekening mee, als iemand gaat klagen tegen de gemeente u het tuinhuis zal moeten verplaatsen en waarschijnlijk nog een boete moet betalen.

Reclame

Simon_T
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 aug 2018 10:06

Bedankt voor jullie reacties!

Ik vraag me dan gewoon af als wij dat zouden indienen, op welke grond zij dat kunnen afwijzen aangezien er geen sectie over tuinhuizen in de verkavelingsvoorschriften staat en bij het stad geven ze dat ook aan. Er zijn nog een aantal woningen in onze woonwijk waar tuinhuizen duidelijk in overtreding zijn, maar er wordt dan niet tegen op getreden behalve als er iemand zou klagen? Als de huidige buur nu akkoord gaat, zal niemand daarover klagen denk ik.

Ik wil ook nog even vermelden dat het in principe onmogelijk is om een tuinhuis te plaatsen groter dan 2 op 2 als wij 3 meter van de zijgrens en 1 meter van de achtergrens moeten blijven. Wij hebben immers geen groot perceel.

Groeten,
SImon

mjers
Berichten: 1788

#5 , 24 aug 2018 10:21

Bedankt voor jullie reacties!

Ik vraag me dan gewoon af als wij dat zouden indienen, op welke grond zij dat kunnen afwijzen aangezien er geen sectie over tuinhuizen in de verkavelingsvoorschriften staat en bij het stad geven ze dat ook aan. Er zijn nog een aantal woningen in onze woonwijk waar tuinhuizen duidelijk in overtreding zijn, maar er wordt dan niet tegen op getreden behalve als er iemand zou klagen? Als de huidige buur nu akkoord gaat, zal niemand daarover klagen denk ik.

Ik wil ook nog even vermelden dat het in principe onmogelijk is om een tuinhuis te plaatsen groter dan 2 op 2 als wij 3 meter van de zijgrens en 1 meter van de achtergrens moeten blijven. Wij hebben immers geen groot perceel.

Groeten,
SImon
Er bestaan standaardregels voor gans Vlaanderen.
De verkavelingsregels hebben voorrang hierop. Alsook de regels per gemeente
Staat er niets in de verkavelingsvoorschriften en heeft de gemeente geen speciale voorschriften, dan is de wet van toepassing.

https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... ijgebouwen

ik denk dat 50% van de mensen wel één of andere bouwovertreding heeft. Standaard zal de gemeente hier niet moeilijk over doen... Tot er iemand klaagt...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 24 aug 2018 11:18

Dus uw buurman/vrouw te vriend houden

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”