huisdieren

vanmeiv
Topic Starter

huisdieren

#1 , 26 mar 2008 13:38

Hierover had ik een kleine vraag, in de meeste huurcontracten staat dat huisdieren niet toegelaten zijn. Ok, in appartementen kan ik dit nog begrijpen, maar als je al op zoek bent naar een open bebouwing met gigantische tuin, zonden buren in de omtrek, in hoeverre kan een huisbaas hier tegenin gaan?
Ik heb zelf 2 honden, en mijn vriend 1 hond. Het zijn geen kleintjes, maar ik ben van oordeel, een onopgevoede jack russel kan meer schade aanrichten dan 3 grote opgevoede honden. Gaan ze binnenkort misschien ook kinderen in huurwoningen verbieden?? Die kunnen toch ook schade aanrichten? En voor wat dient de huurwaarborg dan? Dus wij zullen waarschijnlijk met een heel groot probleem zitten om ooit te kunnen samenwonen in een huurwoning. Ze zien ons al afkomen, met die 3 loebassen.
Hoe is de wetgeving hierover. Is dit niet een soort schending van de privacy? Zouden we niet beter over de honden zwijgen als we een woning bezoeken?
Zijn er nog mensen met dit gekend probleem?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 26 mar 2008 17:33

Beste,

Gebruik eens de zoekfunctie van dit forum. U zult veel lezen over huisdieren in huurwoningen.

Volgens gerechterlijke precedenten is het niet mogelijk huisdieren te verbieden in een huurwoning. M.a.w. de verhuurder zou er het huurcontract niet voor kunnen verbreken. Maar mocht die verhuurder op voorhand horen van uw huisdieren en hier een probleem mee hebben, dan zal hij/zij vermoedelijk een andere huurder zoeken.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JohnD

#3 , 27 mar 2008 13:16

Ik heb er zelfs een volledige uitleg over gegeven dat het wel of niet houden van dieren van welke aard ook een inbreuk op de privacywet is en dat er reeds een of meerdere uitspraken in beroep geweest zijn over dit onderwerp. Kijk hier eens

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ght=dieren
Laatst gewijzigd door JohnD op 27 mar 2008 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

JohnD

#4 , 27 mar 2008 13:26

Beste,
Gebruik eens de zoekfunctie van dit forum. U zult veel lezen over huisdieren in huurwoningen.
Volgens gerechterlijke precedenten is het niet mogelijk huisdieren te verbieden in een huurwoning. M.a.w. de verhuurder zou er het huurcontract niet voor kunnen verbreken. Maar mocht die verhuurder op voorhand horen van uw huisdieren en hier een probleem mee hebben, dan zal hij/zij vermoedelijk een andere huurder zoeken.
Lenny
Idd. en hoe spijtig het ook is: zwijgen is hier goud of je zou wel eens heel lang kunnen blijven zoeken; zeker als je een app. wil huren.

vanmeiv
Topic Starter

#5 , 28 mar 2008 12:17

Beste,
Lenny
Idd. en hoe spijtig het ook is: zwijgen is hier goud of je zou wel eens heel lang kunnen blijven zoeken; zeker als je een app. wil huren.
niet alleen appartementen, ik ben op zoek naar een vrijstaande woning in landelijke omgeving met grote tuin (geen siertuin :D, ) en daartussen vindt je tegenwoordig ook niks meer. Ik heb zelfs een gevonden met, jawel, stallingen aan + eventueel weide bij te huren, en daar was ook : geen huisdieren :? . Koeien, paarden, varkens, ... zou dan wel mogen. Misschien zou ik mijn honden kunnen omschrijven als 'staldieren' en geen 'huisdieren'. Waar zijn we dan mee bezig??

vanmeiv
Topic Starter

#6 , 15 jul 2014 18:36

Ik ben hier indertijd ook komen wonen, en volgens ons contract was het ten strengste verboden van huisdieren of duiven (?) op het perceel te houden. Wij hebben toen ook wijselijk onze mond gehouden dat wij 2 grote honden hadden. Ik woon ook in een open bebouwing met een gigantische tuin. Ondertussen weten ze het al jaren - haar zus woont hier 2 huizen verderop, dus erg lang kon ik het niet verborgen houden - en heb ik ondertussen ook al 2 pony's achterin de tuin, die in de zomer op de wei van haar zus staan.
Ik zou niks zeggen, anders kan je inderdaad nog lang zoeken. Als ze maar niet in het huis ernaast wonen :) ... En komen ze het te weten, zolang dat het huis en de tuin niet afgebroken zijn, en voor de rest zijn er geen problemen tussen jullie - achterstallige huur ect .... zullen de meeste daar geen spel van maken.

Terug naar “Huren”