Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Indien u hiernaar op zoek bent, raadpleeg Jureca De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
AdeGr293
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Nieuwe Erfrechtwet 1 sept. 2018

#1 , 4 maand 1 week geleden (06 aug 2018 23:55)

Volgens de nieuwe Erfrechtwet die van kracht wordt per 1 september 2018 mag de overlevende partner de helft van het huwelijksvermogen wegschenken of bij testament overmaken aan iemand anders dan aan eigen kinderen en kleinkinderen, ongeacht het aantal kinderen.
Vraag :
Waarom voorziet de wet dan niet dat de overlevende partner zijn/haar helft mag verkopen zonder medeweten van de kinderen ?

wanton

#2 , 4 maand 1 week geleden (07 aug 2018 12:40)

U ziet het iets te groot. Elke partner mag de helft van zijn deel van het gemeenschappelijk vermogen wegschenken aan vreemden. De andere helft van zijn erfenis blijft behouden aan de kinderen. Hij kan dus over 1/4 van het totaal vrij beschikken.

De overlevende heeft idd de vrije beschikking - zolang hij leeft - over zijn deel in de gemeenschap. Ook verkoop behoort tot de mogelijkheden. Het hangt er wel van af wat dat is. Het heeft bvb. weinig zin dat die zijn helft in een woning verkoopt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus

#3 , 4 maand 1 week geleden (07 aug 2018 19:46)

De overlevende partner kan perfect verkopen wat van hem is. Zoals iedereen dat kan. Dat is gewoon een basisrecht.
Mooie woorden zijn niet altijd waar en ware woorden zijn niet altijd mooi.
Verschil trolleybus en politicus: een trolleybus stopt als ze de draad kwijt is.

Reclame

AdeGr293
Topic Starter

#4 , 4 maand 6 dagen geleden (08 aug 2018 14:44)

Hartelijk dank voor de reacties.

In mijn huwelijkscontract staat letterlijk geschreven :

Ten titel van huwelijksovereenkomst en als overeenkomst tussen vennoten wordt bedongen dat bij ontbinding van het huwelijk door het overlijden van de eerststervende, de hierboven vastgestelde gemeenschap zal toebehoren aan de langstlevende der echtgenoten, te weten :

1) In geval van bestaan van kinderen uit het huwelijk, of afstammelingen van deze, voor de helft in volle eigendom en de andere helft in vruchtgebruik, overeenkomstig artikel 1520 van het burgerlijk wetboek; en met vrijstelling van borg en belegging voor het vruchtgebruik
2) In alle andere gevallen de geheelheid in volle eigendom overeenkomstig artikel 1525 van het Burgerlijk Wetboek

Wij hebben uit de gemeenschap een huis waarin ik woon en een onbebouwde bouwgrond waarvoor ik al 18 jaar een forse jaarlijkse taks moet betalen en de bouwgrond regelmatig moet onderhouden.
Vermits mijn kinderen en ik niet overeenkomen om de bouwgrond te verkopen zou ik zonder medeweten of goedkeuring van mijn kinderen slechts ¼ van de bouwgrond kunnen/mogen verkopen !
Vermoedelijk begrijp ik niet goed wat “Voor de helft in volle eigendom” betekent in mijn huwelijkscontract ?

Thomas Morus

#5 , 4 maand 6 dagen geleden (08 aug 2018 16:02)

De helft is van u en van de andere helft hebt u het vruchtgebruik en de kinderen de blote eigendom.
Aangezien u niet de enige eigenaar bent is verkopen moeilijk aangezien waarschijnlijk niemand uw aandeel in de grond gaat kopen. Waarom zou iemand zoiets kopen, dat is totaal nutteloos.
Mooie woorden zijn niet altijd waar en ware woorden zijn niet altijd mooi.
Verschil trolleybus en politicus: een trolleybus stopt als ze de draad kwijt is.

wanton

#6 , 4 maand 5 dagen geleden (09 aug 2018 01:09)

De clausule zoals u die aanhaalt, staat in veel huwelijkscontracten. Gezien er kinderen zijn is de eerste paragraaf van toepassing. En dat is de wettelijke regeling geworden. Elke partner bezit de helft van de gemeenschap. De helft van de partner die overleden is wordt vererfd : de kinderen de blote eigendom, de partner het vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!

Toet-anch-Amon

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Heb je nog bijkomende vragen? Kijk even op Jureca.be voor snel & betaalbaar juridisch advies!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”