#2 , 30 jul 2018 09:07
Vreemd dat er in het contract staat dat er 50/50 afbetaald wordt. Meestal tekenen twee mensen dat ze beiden instaan voor de afbetaling van de woning, en hoe dit dan onderling verdeeld wordt, zal de bank bij wijze van spreken worst wezen. In de notariële akte kan wel staan dat er twee mensen elk 50% EIGENAAR van de woning zijn, maar dit heeft verder geen enkele invloed om hoe de afbetaling van de hypothecair lening loopt.
Een bank kan voor de lening zich wenden tot iedereen die de lening ondertekend heeft. Ze kan dus in principe bij jou het volledige bedrag opeisen (tenzij er in de lening echt gespecifieerd staat dat de bank enkel 50% bij jou kan opeisen, en de andere 50% bij uw ex, maar dit zou me vreemd lijken. Moest dit toch zo zijn, kan de bank de verkoop van de woning eisen van zodra één van beiden niet betaald).
Als er meerdere eigenaren zijn van een woning is de woning in onverdeeldheid. Niemand kan gedwongen worden om in die onverdeeldheid te blijven. Uw ex kan op ieder moment eisen dat de woning verkocht wordt of dat u haar uitkoopt. Als daar niet tot een akkoord gekomen wordt, kan de ex via gerechtelijke weg een openbare verkoop afdwingen. Uiteraard zal dit wat tijd kosten om die procedure op te starten, maar je kan dus in theorie meteen gedwongen worden de woning te verkopen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!