Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
Bramds
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Auto kapot na vijf jaar en weinig km's

#1 , 6 dagen 11 uur geleden (09 jul 2018 11:26)

Beste ,

Ik heb een vraag over de wagen en eventuele verantwoordelijkheid constructeur.
Mijn vriendin heeft een ford fiesta van 2012 benzine . Altijd rustig gereden tijdig onderhoud bij de officiele garage .
Nu dit weekend na dus 6 jaar en amper 72000 km . Kapotte waterpomp en poelie . Deze is ook ingesleten in motorblok omdat die scheef stond . Is dit normaal na weinige km's en jaren. De wagen heeft steeds correct onderhoud gekregen . Kan het geen constructiefout zijn ? Bovendien wist de man van touring nog te zeggen dat het al de 4de ford was deze week met hetzelfde probleem . Maak ik kans met een expert . Kosten waterpomp poelie en distributieriem zouden 1000 euro zijn , indien de cilinders beschadigd zijn 2500 .
Graag wat meer info . Aangezien ik dit buitensporige kosten vind voor een wagen van 6 jaar met die km's waar wij boendien niks kunnen aan doen .

Bedankt

LeenW
Berichten: 7119

#2 , 6 dagen 11 uur geleden (09 jul 2018 11:29)

We kunnen moeilijk voorspellen wat die expert gaat vinden..

denlowie
Berichten: 10303
Juridisch actief: Nee

#3 , 6 dagen 11 uur geleden (09 jul 2018 12:08)

Ja de garantie die is weg !

Je distributie riem is kapot .

En je waterpomp is kapot en de poelie.

Kijk met mijn zeer lange ervaring in wagens, een wagen die weinig km rijd slijt veel sneller dan dat je u km op korte tijd doet, dit zal elke specialist erkennen.

Die waterpomp door het te weinig te gebruiken is geroest en vast gelopen.

Je distributie riem moest je al lang vervangen hebben na 3 a 4 jaar, deze is van rubber, iemand die zeer veel km doet vervangt dit maar op 100.000km

De poeli net het zelfde te weinig gereden.

Dit vond ik op het internet

We onderscheiden 2 soorten automobilisten:

De stadsrijder of korte afstandsrijder die vaak korte trajecten aflegt met veel starten en stoppen van de motor. Dit is een zware belasting voor de riem. De riem wordt hier vervangen vóór de aangegeven kilometerstand bereikt is.

De gemiddelde chauffeurs (de grootste groep) en de langeafstandsrijders waarvan de riem vervangen wordt op de aangewezen kilometerstand.


Ik denk dat er geen expert nodig zal zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jef007
Berichten: 1033

#4 , 6 dagen 3 uur geleden (09 jul 2018 19:17)

als Touring meer info zou hebben over dit merk en type van wagen, dan zou ik een beleefde brief naar hun schrijven voor meer info.

The_Spy
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 5 dagen 23 uur geleden (09 jul 2018 23:59)

Hier klopt toch wat niet.

Een waterpomp draait altijd, warm of niet warm (thermostaat regelt het feit of het water door de radiator gaat), dus VASTroesten lijkt me gek. Wel natuurlijk dat ie scheef zat en daardoor is gaan slijten.

Maar: de waterpomp (en zijn poelie) draaien via een v-snaar (of multieriem), hier hangen ook de alternator, de stuurbekrachtiging, en de airco aan.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik het HEEL gek zou vinden dat de cylinders zijn geraakt, want dat zou willen zeggen dat de distributieriem kapot is. Een hele andere riem dus.

denlowie
Berichten: 10303
Juridisch actief: Nee

#6 , 5 dagen 16 uur geleden (10 jul 2018 06:17)

The_Spy schreef:Hier klopt toch wat niet.

Een waterpomp draait altijd, warm of niet warm (thermostaat regelt het feit of het water door de radiator gaat), dus VASTroesten lijkt me gek. Wel natuurlijk dat ie scheef zat en daardoor is gaan slijten.

.

Heb je al veel waterpompen open gedaan in je leven ? Wel ik wel.

Vast zitten ze nooit maar door te weinig km begint dit te roesten daar in de waterpomp altijd wat water blijft zitten en zeker in de winter, net het zelfde van een uitlaat, weinig rijden is snel een andere uitlaat steken.
Men spreekt over een poelie, welke poelie ? daar zijn er meerdere die door de v riem aangedreven worden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bramds
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 5 dagen 12 uur geleden (10 jul 2018 10:18)

Hey ,

Alvast bedankt voor jullie reactie .
Even enkele opmerkingen de distributieriem is niet stuk maar gaan ze mee vervangen nu .
Bovendien reed mijn vriendin toch zeker dagelijks of toch bijna . Woon werk 30 h/t en soms naar zee 130 km . 12500 km per jaar lijkt mij dus niet weinig . Dus deze wagen reed voldoende mijn inziens . Anders zouden er denk ik veel wagens met dit probleem zijn . Bovendien als de distributieriem reeds vervangen moest worden is dit de garage dat dit moet doen . Ik ken zo goed als niks van wagens . Ik moet toch niet weten of hun aangeven wanneer stukken dienen vervangen te worden omdat ze roesten door te weing km's . Zeker omdat hij altijd bij officiele garage binnen gegaan is . Wagen is steeds op tijd op onderhoud geweest en moest pas binnen 8000 km onderhoud krijgen. Ik vond het ook vreemd dat cilinders beschadigd of vervormd kunnen zijn . Riem is niet afgeschoten . Alleszins een expert gaat het bekijken met de 990 cc motor waterpomp zijn alleszins gekende problemen boj gord fiesta . Bij deze niet maar ze bekijken het . Persoonlijk vind ik het vreemd dat men stelt ja stukken roesten of slijten door te weinig (125000 km per jaar ) door te weinig rijden .
Maar bij deze wacht ik antwoord expert af .
Alvast bedankt !!

denlowie
Berichten: 10303
Juridisch actief: Nee

#8 , 5 dagen 12 uur geleden (10 jul 2018 10:26)

12.500 km per jaar is toch niet zoveel, ik ben in pensioen en doe er nog steeds 40.000km per jaar .het is nu 10:30uur en er zitten er al meer dan 200km erop, en moet deze avond nog eens +/- 90km doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bramds
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 5 dagen 12 uur geleden (10 jul 2018 10:48)

Ok ik zeg niet dat dit veel km's zijn . Maar als alle auto's die zoveel km's doen problemen hebben er zouden veel auto's stil staan . Bovendien verwacht je niet dat je een wagen van 15000 euro koopt en dat die kapot gaat omdat je te weinig rijd :shock: .
Dzn vind ik persoonlijk dat de autotechniek nog niet zo ver staat als ik dacht .
Maar zoals gezegd ern ecpert bekijkt het . Je weet nooit dat het een auto van maandag morgend is .

Thomas Morus
Berichten: 504
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 5 dagen 11 uur geleden (10 jul 2018 12:12)

Ik zie geen verband tussen kapotte waterpomp en beschadigde cilinders, tenzij men met een oververhitte motor is blijven verder rijden. Maar dan heeft men een grove fout begaan.
Meermaals meegemaakt dat waterpompen na 7 à 8 jaar forfait gaven. Het is wel pech hebben maar niet heel uitzonderlijk.

Bramds
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 5 dagen 4 uur geleden (10 jul 2018 19:03)

Hey thomas , dat verband zie ik ook niet . Vroeg me ook direct af hoe het kan dat cilinders beschadigd zouden zijn als inderdaad de riem niet af was . Ik heb enkel nog 300 m gereden als de auto afgekoeld was omdat ik de wagen met mijn 2 kinderen op de pechstrook moest krijgen .

mjers
Berichten: 1715

#12 , 3 dagen 6 uur geleden (12 jul 2018 16:44)

denlowie schreef:Ja de garantie die is weg !

Je distributie riem is kapot .

En je waterpomp is kapot en de poelie.

Kijk met mijn zeer lange ervaring in wagens, een wagen die weinig km rijd slijt veel sneller dan dat je u km op korte tijd doet, dit zal elke specialist erkennen.

Die waterpomp door het te weinig te gebruiken is geroest en vast gelopen.

Je distributie riem moest je al lang vervangen hebben na 3 a 4 jaar, deze is van rubber, iemand die zeer veel km doet vervangt dit maar op 100.000km

De poeli net het zelfde te weinig gereden.

Dit vond ik op het internet

We onderscheiden 2 soorten automobilisten:

De stadsrijder of korte afstandsrijder die vaak korte trajecten aflegt met veel starten en stoppen van de motor. Dit is een zware belasting voor de riem. De riem wordt hier vervangen vóór de aangegeven kilometerstand bereikt is.

De gemiddelde chauffeurs (de grootste groep) en de langeafstandsrijders waarvan de riem vervangen wordt op de aangewezen kilometerstand.


Ik denk dat er geen expert nodig zal zijn !


Denlowie, als eigenaar van een autogarage en een bachelor autotechnologie kan ik uw stelling hierboven professioneel afdoen als klinkklare onzin.
Dergelijke volkswijsheden zijn vaak onzin. Ook dit uiteraard.
Veel merken die 5 of 7 jaar garantie geven zouden al lang failliet zijn mocht uw stelling opgaan.

Bij een diesel verslijten een paar onderdelen inderdaad sneller bij veel korte afstanden. Maar bij de huidige generatie wagens is dit verwaarloosbaar. Een distributieriem dient ook veel langer mee te gaan dan 70.000 km. De distributieriem wordt altijd ruim op voorhand en op initiatief van de garage vervangen om eventuele problemen voor te zijn.

Een auto die na 70.000 km's defect is heeft ongetwijfeld een constructiefout ongeacht de manier waarop ermee gereden is. Een auto kan echt wel tegen een stootje en die kan je bij normaal gebruik niet oprijden na 70.000 km.

denlowie
Berichten: 10303
Juridisch actief: Nee

#13 , 3 dagen 3 uur geleden (12 jul 2018 19:58)

mjers schreef:
Veel merken die 5 of 7 jaar garantie geven zouden al lang failliet zijn mocht uw stelling opgaan.

Een auto die na 70.000 km's defect is heeft ongetwijfeld een constructiefout ongeacht de manier waarop ermee gereden is. Een auto kan echt wel tegen een stootje en die kan je bij normaal gebruik niet oprijden na 70.000 km.



Ik trek zeker je deskundigheid als bachelor niet in twijfel maar heb je ook al eens gezien welke merken die 5 of 7 jaar garantie geven ???

dit zijn de merken waar je nooit problemen mee heeft, en dit zijn de merken uit het verre Oosten !

Die reeds vele jaren top wagens leveren weinig onderhoud en nooit problemen, iets duurder in aankoop, en perfect afgewerkt !

Heb ooit 40 jaar geleden met een lada gereden, kwam uit de garage nieuw gekocht, draaide de ruit open en had het hendeltje in de hand, het was s'avonds veel sterren en keek tussen de deur en het koetswerk en ik zag de sterren, dit was de tegenpool van deze merken uit het verre oosten. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”