Renteloze lening aan 1 van de kinderen

Jeroendebou
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Renteloze lening aan 1 van de kinderen

#1 , 31 mei 2018 07:59

Hallo iedereen,

Mijn ouders geven een renteloze lening aan mijn broer. Ze doen dit op 20 jaar. Alles is geregeld met een notaris.

Even verduidelijken: ze wonen in het ouderlijk huis en zullen het huis kopen met een renteloze lening.

Mijn andere broer en zus en ikzelf krijgen dit voordeel niet, en het is onbespreekbaar met mijn ouders.

Kunnen wij hier juridisch iets aan doen? Zowel op financieel vlak als op emotioneel vlak worden wij benadeeld.

Graag advies of meningen,
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 31 mei 2018 12:47

Beste vraag is wat jullie nadeel is.... Vandaag krijg je bij de bank een krediet rond 1,30 % op 20 jaar. Je broer zou daar beter lenen want dan geniet hij nog fiscale aftrek dewelke hij nu weggooit.
Indien je ouders bvb 100.000 € zouden vastzetten in een OLO (lineaire overheidsobligatie van de Belgische overheid) krijgen zij daar vandaag een rente van 0,77 % op 20 jaar voor.
Op 100.000 € zouden zij dus 7.929 € intrest krijgen op die 100.000 €. Gesteld dat zij overlijden en dat geld is nog aanwezig bedraagt uw schade dus 1/4 van dat bedrag....
Toch eens bekijken of je daarvoor een familiale ruzie wil beginnen.
Last but not least : je ouders doen met HUN geld wat zij willen. Wel is het zo dat in geval van overlijden moet bekeken worden wat bepaalde erfgenamen reeds kregen en anderen niet. gezien alles bij notaris geregeld werd is hier volledige transparantie wat je later toelaat hierop terug te komen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”