Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
lenas
Topic Starter
Berichten: 16
Reputation: 0

Veiligheid lift

#1 , 6 dagen 23 uur geleden (18 mei 2018 09:40)

In 2017 beslist de AV om een gsm-module in de lift te laten plaatsen.
Op termijn een besparing voor de kosten.
Begin 2018 krijg ik de bevestiging van de syndicus over de afspraak voor plaatsing met de liftfirma.
Ik informeer iedereen zodat die specifieke dag de lift tijdelijk buiten werking zal zijn.
Eind januari bevestigd de syndicus de opzegging van de vorige telefoonlijn en bevestigd nogmaals dat de modules zijn geplaatst.
Facturen worden betaald.
Midden mei zijn er plotseling werken aan de gang aan onze lift.
Ik informeer aan de technieker wat de reden is van de werken.
Hij zegt dat ze de gsm-module aan het plaatsen zijn..
Ik informeer bij syndicus, hij weet van niets en zou me informeren na contact met liftfirma.
Aangezien ik niets meer hoor bel ik zelf naar liftfirma.
En zij bevestigen nogmaals dat de plaatsing in mei gebeurde..
Dus, de voorbije 4 maanden hadden wij geen noodverbinding in de lift?
Blijkt dus zo te zijn!!
Liftkeuring gebeurde in februari, ook zij ontdekten dit niet..
Wordt de telefoonlijn effectief getest dat willen ze niet bevestigen.
Uiteindelijk is onze veiligheid al die tijd in gevaar gebracht.
Liftfirma die afspraken niet nakomt en stiekem de zaken wil komen rechtzetten.
Syndicus die liegt en nog niet eens controleert.
Hoe pakken wij dit aan als raad van mede-eigendom?

adsummam
Berichten: 167
Reputation: 2

#2 , 6 dagen 13 uur geleden (18 mei 2018 19:34)

Onbegrijpelijk.

Een test van de noodtelefoon behoort tot de checklist van elk onderhoud van een lift en elke controle door het ETDC.


Vele ETDC bieden nu de mogelijkheid de controleverslagen te downladen. Vraag voor een lid van de RvMe een toegangscode aan.

lenas
Topic Starter
Berichten: 16
Reputation: 0

#3 , 2 dagen 18 uur geleden (22 mei 2018 14:40)

Bedankt voor uw reactie.
Nu blijkt dat keuringsfirma niet kan bevestigen dat ze de noodverbinding hebben getest.
Wat ze duidelijk niet hebben gedaan anders was het gebrek opgepikt.
Dus wie is hier nu aansprakelijk en nalatig?
syndicus die tot 3 x toe bevestigde dat alles correct en veilig was
liftfirma die stiekem pas enkele maanden later dan voorzien de noodverbinding kwam installeren
of keuringsfirma die de checks niet correct uitvoerde?
Voor mij persoonlijk is dit een reden om een andere syndicus te zoeken.
Maar met andere eigenaars die vrij passief zijn en blijkbaar dit normaal vinden, is het moeilijk iets te bewegen..

Reclame

mava105
Berichten: 14917
Reputation: 14
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 2 dagen 12 uur geleden (22 mei 2018 20:15)

Daar kan de syndicus niets aan doen. Hij leest gewoon het keuringsverslag en daarin stond dat alles OK was.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”