Werken in NL, wonen in BE; woon-werkverkeer aangeven in belastingsaangifte

bdnobele
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Werken in NL, wonen in BE; woon-werkverkeer aangeven in belastingsaangifte

#1 , 17 mei 2018 22:10

Hey,

Tot april 2017 werkte ik in Nederland, vanaf mei 2017 in Belgie.
Ik vraag me af wat ik juist moet invullen op mijn belastingaangifte voor wat betreft de terugbetaling woon-werkverkeer.
Voor de periode dat ik in Belgie werkte, wordt dit automatisch ingevuld.
Met de maanden januari-februari-maart-april wordt geen rekening gehouden, omdat ik toen nog in Nederland werkte.
Klopt het echter dat ik voor die maanden mijn totaal aantal gereden kilometers woon-werkverkeer mag vermenigvuldigen met EUR 0,15, en dit ook moet/mag aangeven in mijn belastingsaangifte?

Concreet voorbeeld:
- Het volgende wordt automatisch ingevuld onder puntje 8 van vak IV:
code 254 (totaal bedrag): EUR 526,09 (dit is voor de periode dat ik in Belgie werkte)
code 255 (vrijstelling): EUR 390,00 (dit is - als ik het goed begrijp - de maximum vrijstelling voor woon-werkverkeer)
- Afstand woon-werkverkeer toen ik nog in Nederland werkte is 50 km. Dagelijks reed ik dus 100 km heen en terug. Als ik in die 4 maanden (jan-feb-maa-apr 2017) 80 dagen gewerkt heb, mag ik dan volgend bedrag bijtellen onder code 254?
100 km x 80 dagen x EUR 0,15 = EUR 1.200

Alvast bedankt voor enige verduidelijking!

Groeten,

Benoit

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 mei 2018 16:10

code 254 is voor u inkomsten. Wordt bijgeteld bij uw loon. Code 255 is een vrijstelling : code 254 wordt verminderd met die 390 €.
Die berekening van 4 maanden : is voor u een uitgave. Maar ik zou dat niet doen. Ik denk dat de forfait hoger is. Dus : niets van vermelden.
Wel 254 en 255 invullen/aanvinken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Andere”