Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Indien u hiernaar op zoek bent, raadpleeg Jureca De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
bdnobele
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Werken in NL, wonen in BE; woon-werkverkeer aangeven in belastingsaangifte

#1 , 7 maand 3 uur geleden (17 mei 2018 22:10)

Hey,

Tot april 2017 werkte ik in Nederland, vanaf mei 2017 in Belgie.
Ik vraag me af wat ik juist moet invullen op mijn belastingaangifte voor wat betreft de terugbetaling woon-werkverkeer.
Voor de periode dat ik in Belgie werkte, wordt dit automatisch ingevuld.
Met de maanden januari-februari-maart-april wordt geen rekening gehouden, omdat ik toen nog in Nederland werkte.
Klopt het echter dat ik voor die maanden mijn totaal aantal gereden kilometers woon-werkverkeer mag vermenigvuldigen met EUR 0,15, en dit ook moet/mag aangeven in mijn belastingsaangifte?

Concreet voorbeeld:
- Het volgende wordt automatisch ingevuld onder puntje 8 van vak IV:
code 254 (totaal bedrag): EUR 526,09 (dit is voor de periode dat ik in Belgie werkte)
code 255 (vrijstelling): EUR 390,00 (dit is - als ik het goed begrijp - de maximum vrijstelling voor woon-werkverkeer)
- Afstand woon-werkverkeer toen ik nog in Nederland werkte is 50 km. Dagelijks reed ik dus 100 km heen en terug. Als ik in die 4 maanden (jan-feb-maa-apr 2017) 80 dagen gewerkt heb, mag ik dan volgend bedrag bijtellen onder code 254?
100 km x 80 dagen x EUR 0,15 = EUR 1.200

Alvast bedankt voor enige verduidelijking!

Groeten,

Benoit

wanton

#2 , 6 maand 4 weken geleden (18 mei 2018 16:10)

code 254 is voor u inkomsten. Wordt bijgeteld bij uw loon. Code 255 is een vrijstelling : code 254 wordt verminderd met die 390 €.
Die berekening van 4 maanden : is voor u een uitgave. Maar ik zou dat niet doen. Ik denk dat de forfait hoger is. Dus : niets van vermelden.
Wel 254 en 255 invullen/aanvinken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Heb je nog bijkomende vragen? Kijk even op Jureca.be voor snel & betaalbaar juridisch advies!

Terug naar “Andere”