Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 40
Reputation: 0
Juridisch actief: Nee

kostprijs statuten van gebouw

#1 , 1 week 1 dag geleden (13 apr 2018 13:36)

Weet iemand hoeveel het kost om de statuten van een appartementsgebouw op te maken, t.w. basisakte en reglement van mede-eigendom?

Het onroerend goed heeft 3 feitelijke woongelegenheden (appartementen), waren steeds van 1 en dezelfde eigenaar. Dus was er geen nood aan statuten. Maar bij afzonderlijke verkoop van de appartementen is er een opmaak nodig van statuten zodat de appartementen juridisch 3 gelegenheden vormen.

mava105
Berichten: 14736
Reputation: 4
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 1 week 1 dag geleden (13 apr 2018 14:39)

Vraag dat eens aan een notaris. Zal afhangen van de grootte van het gebouw.

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 40
Reputation: 0
Juridisch actief: Nee

#3 , 1 week 1 dag geleden (14 apr 2018 12:45)

heb het gevraagd, all-in 2000 euro

Reclame

adsummam
Berichten: 159
Reputation: 2

#4 , 1 week 3 uur geleden (15 apr 2018 08:57)

Zij horen het niet graag en zijn het niet gewoon maar ook bij de ”vrije broepen” kunt u offertes vragen, hier onderverdeeld in een gedeelte ”opmaken van een met redenen omkleed verslag” en de verdere basisakte, vooral het reglement van mede-eigendom.

Eigenlijk ligt alleen de kost van de hyphotecaire inschrijving vast.

Tope
Berichten: 846
Reputation: 0

#5 , 1 week 2 uur geleden (15 apr 2018 10:36)

Zijn deze kosten niet ten laste van de verkoper?

mava105
Berichten: 14736
Reputation: 4
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 1 week 41 minuten geleden (15 apr 2018 12:05)

Een basisakte en verdeling in quotiteiten moet worden opgesteld op kosten van de verkoper, en VOOR er tot verkoop wordt overgegaan. De kandidaat kopers moeten deze kunnen raadplegen. Deze zijn ook nodig om een verkoopsakte op te maken..
Heb er destijds een paar (4) opgemaakt voor individuele verkoop van appartementen, en dit samen met een landmeter en de notaris. Was geen eenvoudige klus, gezien gelijkvloers steeds Horeca was, met zijn zeer specifieke vereisten van verluchting, afzuiging, geluidisolatie, overdekt terras voor de deur, enz...

grijze duif
Berichten: 16
Reputation: 0

#7 , 6 dagen 19 uur geleden (15 apr 2018 16:57)

Bij ons hier waren bijna alle appartementen (26) reeds verkocht zonder dat er een basisakte was. Hebben er na 7 maand een gekregen maar ze was wel aangepast ten voordele van 2 eigenaars met alle gevolgen van dien.

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 40
Reputation: 0
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 uur 23 minuten geleden (21 apr 2018 18:23)

grijze duif schreef:Bij ons hier waren bijna alle appartementen (26) reeds verkocht zonder dat er een basisakte was. Hebben er na 7 maand een gekregen maar ze was wel aangepast ten voordele van 2 eigenaars met alle gevolgen van dien.


Dus de appartementen waren niet juridisch gesplitst bij de verkoop? Hoe kon dit? Welke gevolgen heeft dit meegebracht?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”