Echtscheidingsprocedure en schulden

Lielalie1971
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Echtscheidingsprocedure en schulden

#1 , 16 mar 2018 15:01

Hallo,

In juli vorig jaar heeft mij (ex) echtgenoot te kennen gegeven dat hij wou scheiden. Wij zijn jaar getrouwd onder het wettelijke stelsel.
Nu, 9 maanden later, zitten we nog steeds samen in hetzelfde huis.
Hij heeft in (exclusieve) eigendom een appartement wat sedert enige maanden te koop staat. Zolang dit niet verkocht is kan hij mij geen cent geven zegt hij :(
Ons huis staat ook exclusief op naam van mijn ex-echtgenoot. Deze keuze werd gemaakt omdat ik nog een zoon heb uit een vorig huwelijk en hij wilde dat het huis enkel naar onze gemeenschappelijke 2 kinderen ging.
De lening van om en bij de 200K zit in de gemeenschap (50/50 schulden dus). Aangezien hij in 'ons' huis blijft wonen (en het ook enkel van hem is) neemt hij de leningen over op termijn.

Nu komt de vraag. Omwille van constante spanningen en emotionele toestanden wil ik graag zo snel mogelijk een appartement huren.
Dan kan eindelijk de rust terugkeren voor iedereen.
Kunnen wij beiden een onderhands document opmaken waarin ik ontheven word van de schulden van de hypothecaire lening?
Want stel dat hij niet meer kan betalen en ze komen bij mij. Kan ik dan eisen dat het huis openbaar verkocht wordt? Of kan de bank bij mij loonsbeslag uitvoeren als hij niet betaalt?

Dank bij voorbaat voor jullie reactie.

Lie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 16 mar 2018 19:07

Beste

U heeft beiden een overeenkomst met de bank. Het is evident dat u onderling geen wijziging aan die overeenkomst kan opmaken die tegenstelbaar is aan de bank. U blijft beiden hoofdelijk en ondeelbaar schuldenaar. De bank kan inderdaad loonbeslag leggen bij u.
Gezien krediet slechts een jaar geleden werd aangegaan is de kans bijzonder klein dat de bank u zal ontslaan als kredietnemer gezien nog weinig kapitaal terugbetaald.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”