Auto verkopen voor opmaak en onderdelen

Didierke89
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Auto verkopen voor opmaak en onderdelen

#1 , 01 feb 2018 17:47

Ik ga morgen mijn auto verkopen voor opmaak en onderdelen.
Mijn auto is niet meer ingeschreven bij de verzekering. Geen carpass, noch keuringsbewijs.

Nu zit ik nog met een vraag of twee..

1. Moet ik mijn oud kentekenbewijs/inschrijvingsbewijs meegegeven? De persoon wilt hem opknappen, om hem nadien in te schrijven.

2. Mijn auto is niet meer ingeschreven bij de verzekering en heb dus ook geen nummerplaten meer. Hoe kan ik aan de persoon bewijzen dat de auto van mij is?

3. Is een verkoopsovereenkomst genoeg om de auto op naam van de koper te zetten? Wil natuurlijk niet dat er raar dingen mee gebeuren en dat hij nog op mijn naam zou staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 feb 2018 20:15

Een auto heeft niet enkel een nummerplaat, maar ook nog een chassisnummer, dat ook op het inschrijvingsbewijs staat. Het is terug te vinden onder de motorkap, en nog op een paar andere plaatsen.

Reclame

Didierke89
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2018 21:48

Een auto heeft niet enkel een nummerplaat, maar ook nog een chassisnummer, dat ook op het inschrijvingsbewijs staat. Het is terug te vinden onder de motorkap, en nog op een paar andere plaatsen.
Bedankt !

Dus als ik het goed begrijp stel ik een verkoopsovereenkomst op, en geef ik inschrijvingsbewijs (2-delig geel papier) en attest van conformiteit mee?

Didierke89
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 feb 2018 22:22

Dus de auto is aan mij verbonden via chassisnummer. Is zo een contractje opstellen dan genoeg omdat ongedaan te maken, alé het chassisnummer dan niet meer met mij gelinkt is?

Iemand dat geintereseerd was zei dat het inschrijvingsbewijs er bij moet zodat hij hem opnieuw kan inschrijven erna.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 02 feb 2018 08:08

Dus de auto is aan mij verbonden via chassisnummer. Is zo een contractje opstellen dan genoeg omdat ongedaan te maken, alé het chassisnummer dan niet meer met mij gelinkt is?

Iemand dat geintereseerd was zei dat het inschrijvingsbewijs er bij moet zodat hij hem opnieuw kan inschrijven erna.
Klopt. Het inschrijvingsbewijs (beide delen als't een recente inschrijving is), het gelijkvormigheidsattest en het laatste keuringsattest horen bij de auto en geef je mee. Vermeld dit ook op de verkoopsovereenkomst. Zonder origineel inschrijvingsbewijs van de vorige inschrijving krijgt de koper 'm vanzeleven niet ingeschreven. Een ontbrekend gelijkvormigheidsattet/keuringsattest is vlot op te lossen doch een dubbbel van een ontbrekend inschrijvingsbewijs kan enkel bekomen worden na verklaring bij de politie van verlies door de persoon op wiens naam het inschrijvingsbewijs staat (de verkoper dus)

Modelletjes van verkoopsovereenkomst vind je vlot op internet.

Didierke89
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 feb 2018 18:03

Dus de auto is aan mij verbonden via chassisnummer. Is zo een contractje opstellen dan genoeg omdat ongedaan te maken, alé het chassisnummer dan niet meer met mij gelinkt is?

Iemand dat geintereseerd was zei dat het inschrijvingsbewijs er bij moet zodat hij hem opnieuw kan inschrijven erna.
Klopt. Het inschrijvingsbewijs (beide delen als't een recente inschrijving is), het gelijkvormigheidsattest en het laatste keuringsattest horen bij de auto en geef je mee. Vermeld dit ook op de verkoopsovereenkomst. Zonder origineel inschrijvingsbewijs van de vorige inschrijving krijgt de koper 'm vanzeleven niet ingeschreven. Een ontbrekend gelijkvormigheidsattet/keuringsattest is vlot op te lossen doch een dubbbel van een ontbrekend inschrijvingsbewijs kan enkel bekomen worden na verklaring bij de politie van verlies door de persoon op wiens naam het inschrijvingsbewijs staat (de verkoper dus)

Modelletjes van verkoopsovereenkomst vind je vlot op internet.
Bedankt voor de info :)

Terug naar “Consumenten Koop”