Rood licht, waarschijnlijk geflitst. Wat nu?

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

Rood licht, waarschijnlijk geflitst. Wat nu?

#1 , 12 jan 2018 19:17

Hoi,

Hopelijk kunnen jullie mij iets of wat gerust stellen.
Ik ben daarnet wegens verstrooidheid door het rood licht gereden. Had snelheid geminderd omdat het rood was, ik reed nog 51 waar je 70 mag. Ik zie het licht groen worden door mijn zijruit en rij door. Pas toen ik in 't midden van het kruispunt was, 2 seconden later dus, besefte ik pas dat er links van mij nog een extra rijstrook was met een apart licht om af te draaien. Dàt licht is groen geworden, dat van mij was dus nog vuurrood... Ja, er staan flitspalen aan dat kruispunt. Ik heb 'm niet zien flitsen, maar ik was te zeer van mijn melk om daar echt op te letten. Ben al blij dat er geen ongeval is gebeurd.

Waar mag ik mij in het beste / ergste geval aan verwachten? Sowieso politierechtbank, veronderstel ik, aangezien het licht al even op rood stond?
Blanco strafblad en eerste keer dat ik zo'n stoot uithaal. Heb, op 15 jaar, drie kleine (50 euro) verkeersboetes gekregen en that's it.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 12 jan 2018 21:55

Wanneer een flitspaal in het donker afgaat, dan kan je die dubbele flits echt moeilijk missen hoor. Waarschijnlijk zat er gewoon geen camera in de paal.

Dagvaarding is waarschijnlijk, maar hangt af van de plaats waar het is gebeurd. Parketten zijn niet overal even streng. Als het voorkomt: boete tussen 240 en 4000 EUR + gerechtskosten + slachtofferfonds (200 EUR) en een facultatief rijverbod. Ook dat hangt af van de plaatselijke gebruiken van de bevoegde politierechtbank.
"sowieso" schrijf je zo.

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#3 , 12 jan 2018 22:06

Regio Limburg, meer bepaald Sint Truiden (expressweg).
Ik ben echt niet zeker of ik 'm zien flitsen heb, zie ook niets op het dashcam filmpje. Dashcam staat natuurlijk wel vooraan in de auto en niet achteraan, dus jah...

Dankjewel voor je reactie!

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 12 jan 2018 22:07

Flits geeft meestal een behoorlijke weerkaatsing tegen de gebouwen (indien aanwezig natuurlijk) naast de weg en is dus ook vooraan te zien. :)

edit: Volgens deze site sturen ze in Hasselt (waar Sint-Truiden onder valt) minnelijke schikkingen. Als dat klopt zou er met een betaling van 235 EUR van af kunnen zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#5 , 12 jan 2018 22:12

Oef, dankjewel!!!!

Geen gebouwen dicht in de buurt, maar genoeg reflecterende verkeersborden en die lichten niet op, dus dan zal het wel in orde zijn. Amai da's een pak van mijn hart.

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#6 , 05 feb 2018 10:36

Hoi,

Nog een vraagje over dit topic. Tot nu toe nog geen minnelijke schikking / PV in de bus gehad. Vandaag wel ineens een aangetekend schrijven voor ik-weet-niet-wat. Ik kan het donderdag pas gaan halen... Kan het zijn dat dit een dagvaarding is? Ik dacht dat er altijd eerst een pv verstuurd diende te worden voor de dagvaarding? Of is dit nog veel te vroeg daarvoor?

Ik heb dus anders écht geen idee wat het zou kunnen zijn.

Bedankt op voorhand!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 feb 2018 10:51

Er word ook al geflits met infrarood camera's en daar heb je geen flits.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 feb 2018 12:24

Ik heb dus anders écht geen idee wat het zou kunnen zijn.
Pakjes die nog net voldoen aan de afmetingen om niet als pakket gezien te worden, worden ook aangegeven als "aangetekend schrijven". Dus als je online kledij gekocht hebt of iets anders kleins, zou het dat ook kunen zijn. Even afwachten tot donderdag, zou ik zo denken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#9 , 05 feb 2018 12:42

Nope, niets gekocht :(. Er wordt - letterlijk - niets verwacht thuis. Alle rekeningen ook betaald... Frustrerend :). Toch bedankt allemaal!

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 05 feb 2018 12:49

Er word ook al geflits met infrarood camera's en daar heb je geen flits.
Niet met vaste flitspalen in België.
"sowieso" schrijf je zo.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 feb 2018 14:48

Waarschijnlijk de kristallen bol die de Kerstman u was vergeten te brengen en die niet in uw brievenbus past. Zo kent u de inhoud van elk volgend aangetekend schrijven zonder dat u het moet afhalen.

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#12 , 05 feb 2018 16:15

@Didymus: dankjewel, da's handig om te weten.

@Lanox: dankjewel voor je sarcasme. Laat ons zeggen dat ik een jaar geleden nogal diep zat, zowel mentaal als financieel als fysiek, en dat een aangetekende zending bij mij een pavlov effect heeft: AZ = slecht nieuws. Maar het was vriendelijk van u om mee te denken!

Terug eigenlijk naar de initiele vraag: hoe lang duurt het eigenlijk tot je een dagvaarding krijgt? Is dit enkele maanden, enkele jaren? En ik veronderstel dat je dan eerst nog een PV krijgt, of heb je direct een dagvaarding in je brievenbus?

Ergo: ik heb bergen verzet en ben iets eerder gestopt met werken, het betreft een brief van de notaris, waar ik al een mail en gewone brief van gekregen had, met info over een afhandeling van een erfenis. Notaris is bij deze gecontacteerd dat een gewone brief of mail wel genoeg is voor mij.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 feb 2018 17:06

Dus eigenlijk goed nieuws (de erfenis dan, niet het voorafgaande sterfgeval, uiteraard)? Wat dat betreft heeft een Notrais dikwijls geen andere keuze dan via een AS te werken. Een gewone brief heeft geen enkele bewijskracht (een mail is soms twijfelachtig). Je kan de Notaris daar weinig verwijten, waarschijnlijk.

Wat het rode licht betreft: veel kans dat er niet geflitsts is, denk ik. Het feit dat je niets gezien hebt (van het flitsen) en er weken na datum nog niets van gehoord hebt, maakt de kans klein dat hier nog iets van komt. De kans is uiteraard niet onbestaande, maar hoe meer tijd er passeert hoe kleiner de kans dat je er nog iets van hoort...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

fientje372910
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 feb 2018 08:25

Meestal komen de brieven in sint-truiden al na een week in de bus. Mijn ouders en ik al wel eens een kleine overtreding begaan en altijd exact een week erna de brief al in de bus. 2 weken is voor Sint-truiden al lang + te denken dat niet in elke flitspaal een flits zit. Deze worden afgewisseld tussen de flitspalen op de expressweg. En je bent uit stilstand vertrokken wat betekend dat je normaal minder dan 30km/u reed toen je de detectielussen over reed en dan flitst een flitspaal niet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 feb 2018 09:42

Mijn partner is ooit geflitst in Wallonië, en ook daarvan lag het PV een goeie week later in de bus. We zijn nu bijna 4 weken na datum. Het zou me verwonderen moest er nog iets komen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”