Boete ivm rijden met een buitenlandse wagen.

Samy1993
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Boete ivm rijden met een buitenlandse wagen.

#1 , 16 nov 2017 10:16

Dag iedereen,
Ik heb vorig jaar een boete gekregen i.v.m. Het rijden met de wagen van mijn vader die namelijk een Franse nationaliteit heeft en in Frankrijk zijn adres heeft staan. Mijn vader was in België op dat moment met zijn Mercedes ML 3.2 en ik wou er eens mee rijden en zo onder vrienden iets gaan drinken in Brussel. Rond omstreeks 2-3u vertrekt een kennis richting Vilvoorde waar hij word tegen gehouden op een vaste controlle post dat de politie heeft opgesteld, hij had geen rijbewijs en mocht dus niet verder rijden. Hij belt dus baar ons om hem op te picken en zo rijd ik dus wetende dat ik door een controle moet richting Vilvoorde. Onwetende van deze wet, maakt de politie mij duidelijk dat ik niet mag rijden met deze wagen. Ik vraag nog op dat moment of mijn vader moet komen want hij was op 10min van daar maar ze anttwoorden me dat het te laat is. Ze laten mij gewoon doorgaan en zeggen dat er een proces verbaal zal opgesteld worden. Enkele weken later krijg ik een boete van Eur 1243,43 van de vlaamse verkeersbelasting. Ik bel hun meteen op om te vragen hoe dit kan en ze anttwoorden me dat als ik een schriftelijke toestemming had van de eigenaar (mijn vader) dat ik 30dagen met de wagen had mogen rijden. En dit allemaal om een vriend uit nood te helpen en om 1-malig iets te gaan drinken.

Kan ik hier nog iets aan veranderen wetende dat ik de boete heb betaald voor geen problemen te hebben?

Danku

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 16 nov 2017 11:42

De algemene regel is dat je als Belg (gedomicilieerd in België) niet met een wagen met buitenlandse nummerplaat mag rijden. Reden: inderdaad de verkeersbelasting.

Er zijn uitzonderingen. Zo had je tijdelijk met die wagen mogen rijden indien de geschreven toelating van de eigenaar bij je boordpapieren zou gezeten hebben.

t Is begrijpbaar dat je die parate kennis niet had - je reed met de beste bedoeling - doch je zal dit PV niet kunnen terugdraaien.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 16 nov 2017 11:45

De algemene regel is dat je als Belg (gedomicilieerd in België) niet met een wagen met buitenlandse nummerplaat mag rijden. Reden: inderdaad de verkeersbelasting.

Er zijn uitzonderingen. Zo had je tijdelijk met die wagen mogen rijden indien de geschreven toelating van de eigenaar bij je boordpapieren zou gezeten hebben.

t Is begrijpbaar dat je die parate kennis niet had - je reed met de beste bedoeling - doch je zal dit PV niet kunnen terugdraaien.
Klopt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 16 nov 2017 12:06

Ik wist dit ook niet en stel een bijkomende vraag omdat ik hier een beetje van geschrokken ben.
Mijn zoon is enkel in de weekends in België waar hij dan verblijft in zijn eigen woning waar zijn domicilie staat.
Tijdens de week verblijft hij in Duitsland, waar hij werkt bij een multinational.
Hij rijdt met een bedrijfswagen die in Duitsland ingeschreven is op naam van het bedrijf en waarover hij fulltime beschikt en deel uitmaakt van zijn werkvoorwaarden.
Hij rijdt dus tijdens de weekends en vakanties in België rond met een Duitse nummerplaat. Belastingen op zijn beroepsinkomen betaalt hij in Duitsland.
In België betaalt hij ingevolge het dubbelbelastingverdrag enkel de aanvullende gemeenteopcentiemen.
Kan hij problemen hebben met die wagen in België?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 16 nov 2017 12:22

Hij moet een papier in de wagen liggen hebben die die situatie bevestigt.

Op http://www.touring.be zijn de regels begrijpbaar uitgelegd: deze is voor uw zoon van toepassing:

Het voertuig dat een buitenlandse werk- of opdrachtgever ter beschikking stelt aan een Belg voor professioneel gebruik en in bijkomende orde voor privédoeleinden ; een kopie van de arbeidsovereenkomst (of opdracht) dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, evenals een door de buitenlandse werkgever opgesteld document waaruit blijkt dat deze het voertuig ter beschikking heeft gesteld van die persoon

De overheid - alias de tollenaar - heeft (helaas) op een bepaald moment het achterdeurtje gesloten waarmee de hoge verkeersbelasting op krachtige motoren ontweken kun worden via een buitenlandse nummerplaat. Idemdito voor de LV belasting op camionettekes van Porche en co.
Laatst gewijzigd door Sirkii op 16 nov 2017 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 nov 2017 12:28

Dit is zeer interessant, een douane heeft daar over eens bezig geweest op café, maar het fijne begreep ik niet, nu ben ik ook mee.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 16 nov 2017 13:15

Best mogelijk dat hij de nodige papieren aan boord heeft.
Voor zekerheid ga ik het hem toch vragen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”