Geachte mensen,
ik stuur dit bericht uit naam van ons ganse gezien. Mijn broer is 29jaar en nu bijna 5j getrouwd. Hij woont sinds zijn studies 130km verderop in ooost-vlaanderen (kot-samenwonen-huwelijk). hij is vader van twee kinderen, 1.5 resp 3 j oud. sinds jarendag is hun relatie slecht van bij het begin af aan. men is echter wel blijven aanmodderen tot op dit moment. hij is hoofdkostwinner met een bediendeloon van 1600 €netto, zijn vrouw werkt sinds kort halftijds in de zorgsector aan 800€ netto na veel ziekenkas en ontslagen).
Reeds van begin af aan was er steeds kritiek van zijn vrouw op wat hij deed. Hij had te weinig tijd voor haar, ze kreeg nooit niets speciaals, ze wilde meer geld om te shoppen, etc etc. Een vrouw die zeer egocentrisch is en verwacht dat het leven verloopt zoals in een film. De realiteit is anders, een jong koppel moet dezer tijd zwaar vechten om huis en tuin af te kunnen betalen. Grotendeels lost mijn broer dit af in een huwelijk zonder scheiding van goederen. Hij werkt en werkt, zonder er resultaat van te zien, al het geld verdwijnt in haar handen aan schoenen , kleren gsm's en ga zo maar verder. Trots en eigenwijs als hij was huwde hij toch met haar en kregen samen twee zonen. Het gevolg was dat hij van een gezinsman veranderde in een man die steeds weg is voor zijn werk en alle financiele problemen alleen moest dragen. Hij was immers nooit meer thuis want voor de vrouw was het nooit goed. Langzamerhand begon hij te drinken en dat is zijn rgote fout geweest. Een halfjaar geleden is het tot huiselijk geweld gekomen toen hij dronken thuis kwam en merkte dat er weer geld verdwenen was. Geslepen als ze was heeft ze de "blauwe plekken" laten registreren in een verslag en mjin broer was de boeman.
Op haar eigen ouders en thuis heeft ze volgens eigen zeggen nooit kunnen rekenen aangezien deze altijd maar op de kermis moesten staan werken en foeteren. Gevolg is dat mijn ouders, 130km verderop altijd instonden voor de kinderopvang, 's nachts uit hun bed gebeld werden door de schoondochter, geconfronteerd werden met de schaamte wanneer ze in het openbaar weeral een ruzie maakte ....; kortom, het is onhoudbaar.
Na een zoveelste telefoon op vrijdagavond, vertelde ze dat mij nbroer weer op de lappen was nadat ze samen waren gaan eten. en dat ze weer bang was. Bleek nu dat dit leugens waren, systematisch heeft ze zaken gelogen over hem om hem naar mijn ouders toe in hte slecht daglicht te zetten.
Dit weekend is het tot een confrontatie hiervan gekomen waarbij mijn broer heeft toegegeven dat hij het niet meer volhoud. Gezien de situatie is hij volgens de wet de boeman owv het geweld en alcohol gebruik. En is het zeer moeilijk de overheid er te van overtuigen dat zij eveneens een probleem heeft met geld en egocentrisme. Zijn problemen zijn tenslotte het gevolg van de zware financiele draaglast.
Mijn ouders zijn hiervan kapot, zeker gezien zijn sombere toekomst en de twee jonge kinderen. Ik vraag aan jullie welke mogelijkheden of scenario's zich zouden kunnen afspelen met een scheiding voor mijn broer zijn toekomst! Hoe "schuldig" wordt hij bevonden en wat valt er te redden? zijn kinderen zijn alles voor hem. Waar moet hij op letten? of wat kan er gebeuren?
Ik stuur dit bericht om voldoende argumenten te verzamelen voor hem om de scheiding te starten. Hij moet weten dat er na deze helse jaren nog een toekomst is voor iemand van nog geen 30 j. Help mij om een licht te laten zien om voor te gaan Hij is nu bij het besef dat het zo niet verder kan en dat hij voor zichzelf en de kinderen een andere weg moet inslaan.