Ontslag in de verzorging

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

Ontslag in de verzorging

#1 , 30 aug 2017 16:43

Mijn vrouw heeft ander werk gevonden.
Ergens in september werkt ze 5 jaar bij haar huidige werkgever, maar heeft 8+ jaar anciënniteit.
Gisteren heeft ze een aangetekende brief verstuurd naar haar werkgever.
Geachte XXX,

Zoals besproken op 29 juli met YYY, heb ik besloten om een nieuwe uitdaging ...
... Hierbij wil ik dan ook mijn ontslag indienen. Ik zal mijn wettelijke opzegtermijn respecteren, die zal ingaan op 1 september 2017.
Graag had ze zo snel mogelijk op de andere werkplaats begonnen, ze had gehoord van een vriendin dat ze vòòr september de opzeg moest doen, anders moest ze nog een maand langer werken. (??)
Ik begrijp niet waar dit op staat. Kan dit zo'n beetje kloppen?

Ze heeft het mondeling gaan zeggen tegen haar directeur en de personeelsdienst. Echter kon niemand iets meer zeggen over de opzegperiode omdat diegene die er zich van aantrekt maar op 7 september terugkomt.

Zouden hier ergens problemen mee zijn?

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2017 16:52

Je moet ook de eind datum vermelden in je brief.

En deze kan pas ingaan op 4/09/2017.

En bereken zelf even je opzegtermijn, daarvoor heb je de exacte begin datum voor nodig,

De opzeg periodes vindt je via google. of je vakbond.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#3 , 30 aug 2017 17:30

Je moet ook de eind datum vermelden in je brief.
Nooit de einddatum vermelden in je opzeg, enkel begindatum en duur.

Voor de rest wat denlowie zegt.

Wel een belangrijke opmerking:
Opzegperiode begint de maandag na de kennisgave. Kennisgave van ontslag met aangetekende zending is 3 werkdagen na verzending.
Met andere woorden: als je de opzeg de maandag wilt laten ingaan, moet de aangetekende zending de woensdag de deur uit.

Nu heeft je vrouw half geluk:
In geval van het vermelden van een foutieve ingangsdatum, is de sanctie dat deze ingaat op de correcte ingangsdatum volgens de wet, en dat is dus 4 september.

Echter: het vermelden van de duur van de opzeg is ook verplicht.
Deze niet vermelden kan de nietigheid van de opzeg (niet het ontslag op zich) betekenen (als de werkgever deze inroept).
In de praktijk wilt dit zeggen: ontslagvergoeding betalen aan de werkgever.
Als je dit wilt voorkomen, zal er vandaag nog (woensdag) een nieuwe ontslagbrief moeten opgestuurd worden, waarin beide fouten vermeld worden, excuses aangeboden, en de gecorrigeerde versie erbij genoteerd.

Reclame

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

#4 , 30 aug 2017 20:15

Bedankt alvast voor de info,

vandaag nog een aangetekende opsturen zal niet meer lukken.
Doordat er niemand was waar ze terecht kon i.v.m. de opzeg was de brief zo opgesteld.
Ook heeft ze nog overuren en verlofdagen die er vanaf getrokken zou moeten worden, maar alles zit er zo ingewikkeld in elkaar ...

"Ik zal mijn wettelijke opzegtermijn respecteren" Wil dit niet zo'n beetje de tijd zeggen?

Blaatpraat
Berichten: 3791

#5 , 30 aug 2017 23:05

Ik speel advocaat van de duivel in deze, laat dat duidelijk zijn hé. :-)

Heel strikt genomen is die zin geen duur van de opzeg.
Nu: zoals ik tussen haakjes al zei: de werkgever moet de nietigheid zelf inroepen. Als deze dit niet doet, en de opzeg is effectief bezig, wordt de opzeg stilzwijgend aanvaard.
Maar het is en blijft een gok, je vrouw zal haar werkgever wel beter kennen dan ik (ik weet bijvoorbeeld dat ik het bij mijn vorige perfect volgens het boekje zou moeten gedaan hebben, deze zou dus de nietigheid ingeroepen hebben; bij mijn huidige zou die specifieke zin wel toegelaten zijn). Als je op zeker wilt spelen, is een correctie de enige manier. Een geschrift laten ondertekenen door de werkgever is ook toegelaten alvast.

Ivm overuren en verlofdagen:
Overuren zijn voor de huidige werkgever, deze moet deze compenseren met rust of uitbetalen.
Verlofdagen hoeft echter niet, deze worden dan meestal overgedragen naar de volgende werkgever (tussentijds worden deze wel uitbetaald, en dit wordt dan terug verrekend bij de nieuwe werkgever).

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

#6 , 31 aug 2017 08:40

Nu: zoals ik tussen haakjes al zei: de werkgever moet de nietigheid zelf inroepen. Als deze dit niet doet, en de opzeg is effectief bezig, wordt de opzeg stilzwijgend aanvaard.

Hoe lang heeft hij dan tijd om de nietigheid op te roepen? De duur van de opzeg zelf?

In het arbeidsreglement staat dat er 3 maanden opzeg is, per begonnen schijf van 5 jaar komen er 6 weken bij.
Bij de huidige werkgever werkt ze bijna 5 jaar, in totaal heeft ze een ancienniteit van 8 jaar, wil dit nu zeggen dat ze 3 maanden + 6 weken heeft?
Of tellen de jaren bij haar vorige werkgever niet?

Een tweede brief sturen of een document laten ondertekenen vind ik wel ergens een blijk van wantrouwen, het is niet de bedoeling dat ze daar nog zo lang in 'ruzie' moet werken. Al weet je natuurlijk nooit wat de 'top' in petto heeft :s.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2017 22:14

Enkel werkelijke anciënniteit (bij dezelfde werkgever) telt, tenzij anders contractueel overeengekomen.
Berekening: zoals hierboven reeds door anderen gesteld: hiervoor bestaan perfecte, eenvoudige berekeningstoepassingen op het internet. Moet niemand voor jou doen; je kan het écht zelf !!
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”