Woning, registratierechten en scheiden

NicoMartens
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Woning, registratierechten en scheiden

#1 , 30 aug 2017 08:36

Beste,

Mijn situatie is als volgt. In 2010 heb ik een appartement gekocht op mijn naam. In 2013 ben ik getrouwd en heb ik het appartement in de gemeenschap geplaatst.
In 2016 heb ik en mijn vrouw dit appartement verkocht en met de winst hiervan de registratie rechten, notaris en schuldsaldo verzekering van ons nieuw huis betaald.

Nu heeft ze laatst gezegd dat zij niet meer van mij houd. Ik weet niet of mijn relatie nog in orde komt maar dat terzijde.

Indien het fout gaat wil ik haar kunnen uitkopen. De kans is er wel dat ik de lening volledig op mijn naam kan zetten.
Uiteindelijk kan ik zelfs aantonen dat ik tot nu toe altijd zelf deze lening betaald heb omdat mijn vrouw nog maar pas afgestudeerd is via een VDAB opleiding.

Mijn vraag is: Indien ik haar wil uitkopen waar ik rekening mee moet houden.
De winst van het appartement was 30k euro. Maar heeft zij indien ik haar kan uitkopen hier recht op?
Kan het zijn dat het huis opnieuw geschat gaat moeten worden? We wonen er nog net geen jaar. Moet ik dan de geschatte meerwaarde gedeeld door 2 aan haar betalen?

Ik denk dat uitkopen voor ons allebei het beste is want ik vermoed dat er anders een boete betaald gaat moeten worden omdat we terug verkopen binnen het jaar.

Ik zou het liefst een papier willen opstellen waarin staat dat zij bij een uitkoop alleen maar recht heeft op het afgelost kapitaal.
Het ding is dat als ik zo het internet afspeur dat dit precies standaard zo is. Heeft een papier dan zin?

Nu kunnen we nog fatsoenlijk praten, dus ik vrees dat nu het moment is om van die praktische dingen te regelen.
Als we uiteen gaan weet je natuurlijk niet meer hoe de andere zich gaat gedragen.

Hartelijk dank voor de reacties,

Mvg

Nico

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding