Lening

Minousch12345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Lening

#1 , 29 apr 2017 01:21

Hallo,

Ik plaats deze vraag voor familie.
In januari wordt er een bod gedaan op het huis dat ze willen kopen, bod wordt aanvaard en compromis wordt getekend met opschortende voorwaarde bekomen van lening. Denk dat dit ergens half januari moet gebeurt zijn , exacte datum weet ik niet. Zijn dan bij de immotheker langs geweest voor een krediet. We spreken over een kleine lening van nog geen 95000 € de renovaties die zich opdienen kunnen ze met spaargeld betalen. Wel lenen ze het totale bedrag van de woning.

Maar nu komt het de bank zat 10 weken met achterstand dus hun dossier kan je al raden werd pas na 10 weken bekeken. Volgens de immotheker was alles in kannen en kruiken en heeft hij positief advies knn geven dat de lening zeker werd goedgekeurd. Beide vaste job... nu komt de aap uit mouw , de bank wou een schatting laten plaats vinden , nu krijgen ze te horen dat de bank de lening weigert aan de hand van het verslag en de foto's waaruit ze opmaken dat er te weinig middelen zijn om de woning te renoveren. Terwijl ze al offertes hadden voor de uit te voeren werken en dit perfect zou lukken stap voor stap. Resultaat de lening wordt na 3 maand geweigerd. De aktedatum was halvewege deze maand dus te laat. De 4 maand zijn wel nog niet voorbij.
Immotheker maakt zich niet druk en is op zoek naar een andere bank.

Was het niet aan hem om achter de bank aan te zitten en te zorgen dat ze vroeger wisten of ze al dan niet werd goed gekeurd? Familie heeft er meermaals achter gevraagd maar telkens was het geduld hebben als antwoord.
Is men nogal het ventje, ik was deze week mee bij de immotheker vr meer uitleg zijn antwoord ik ben er mee bezig. En ja in het slechte geval is dat 10% boete, precies of we spreken hier over 10€!!
Blijkbaar had hij ook de week ervoor al bericht gekregen dat de lening geweigerd was en toch nog gewacht tot de week erna om dit te melden aan de kopers. Kan dit zomaar? Ook heeft hij de orginele papieren loonfiches en dergelijke, autolening , wat hij tot op vandaag niet terug gegeven heeft!!!
Nu beweert hij dat het eind volgende week voor een beslissingscomite komt en de week daarop antwoord verwacht, nog eens 2 weken verder !!!

Ze zitten met hun handen in het haar.. de notaris is in verlof dus daar nog geen info gekregen.

Wat zijn hun opties en wat knn ze ondernemen?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 29 apr 2017 10:48

Primo : als koper ligt de verantwoordelijkheid bij jou. Niet bij één of andere verkoper van kredieten. Als zij die immotheker toestaan om hen weken aan het lijntje te houden is dat hun fout. Er zijn in België banken genoeg waar je terechtkan.
En zeker in de meeste grootbanken heb je een kantoordirecteur die ter plaatse zelf voldoende kredietbevoegdheid heeft om binnen het uur een beslissing te nemen.
Als koper moet je ook weten dat je opschortende voorwaarde slechts beperkt geldig is. En beter nog : teken pas een compromis als je zeker bent dat je de lening krijgt.
to do : Ze moeten zeker sito presto naar een aantal grootbanken gaan (BNP Paribas Fortis/Fintro, Belfius, KBC, ING...) en daar een aanvraag doen. Je kan perfect bij aanvang vragen of lokale kantoordirecteur zelf kredietbevoegdheden heeft of niet. En dan weet je doorgaans een uur later of je ja dan neen een krediet krijgt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 apr 2017 19:09

De notaris kan jou niet helpen. Hij wacht nu tot het kredietdossier binnen komt vooraleer hij een aktedatum kan vastleggen. Op hem moet je dus zeker niet wachten.

Tegen de verkoper kun je ook niets doen.

Heeft de immotheker in zijn contractuele relatie met jullie een wanprestatie begaan door het dossier niet goed op te volgen? Dat zou ik niet weten. Zijn aansprakelijkheid komt misschien in het gedrang. Volgens mij heeft de immotheker alleen een inspanningsverbintenis: hij moet zijn best doen om een lening voor jullie te bekomen. Als het niet lukt, so be it. Hij heeft geen resultaatsverbintenis, namelijk dat hij zeker en vast binnen een paar maanden een lening voor jullie zal bekomen.

De kwalificatie van de verbintenis is belangrijk voor het foutcriterium. Bij een inspanningsverbintenis moet de schuldenaar (immotheker) gehandeld hebben als een 'goede huisvader' en de nodige zorg besteed hebben aan zijn werk. Als je de immotheker aansprakelijk wil stellen, zul je twee elementen moeten bewijzen:
- het bestaan van de overeenkomst met de immotheker (niet moeilijk);
- de wanprestatie door het gebrek aan zorg van de immotheker (wel moeilijk).

Dit is natuurlijk een feitenkwestie waarover de rechter soeverein oordeelt. Veel hangt af van het mailverkeer.

Hopelijk komt het niet zo ver dat je een advocaat moet inschakelen. Ik zou als ik jou was de raad van basejumper volgen en de andere banken afschuimen.

Reclame

Terug naar “Kopen”