Later werden we door het immo-kantoor gecontacteerd (per telefoon) met de melding dat ons bod werd aanvaard. Zij wouden daarom een afspraak maken om naar hun kantoor te komen, samen met de verkopers, en het compromis op te stellen en te tekenen.
Ik zei echter tegen de immo dat ik alleen wou opstellen, maar niet tekenen alvorens mijn notaris het compromis had bekeken en getoetst aan onze wensen.
De immo bleef maar zeggen dat zij honderden compromissen per jaar opstelden en dat daar echt geen problemen mee zijn en dat ik dat kan vertrouwen. Ik heb hun gezegd dat ik waarschijnlijk maar één compromis in mijn leven zal tekenen en dat ik mijn gezin niet zomaar ga binden aan een 30-jaar lange schuld zonder exact te weten wat ik teken.
Het enige "probleem" is dat ik pas dinsdag 29/01 naar de notaris kan (ik heb dan pas mijn afspraak kunnen zetten). Ons bod werd mondeling aanvaard rond 18/01.
De immo zei gisteren dat ze aan de verkopers ging vragen of zij akkoord waren om zo lang te wachten... omdat volgens haar de periode tussen aanvaarding bod en het tekenen van het compromis niet meer dan 7 dagen mag duren. Ik geloof daar allereerst al niets van en ten tweede is mijn bod nooit schriftelijk aanvaard, er is dus geen bewijs van de datum van aanvaarding.
Ik heb uiteindelijk zelf contact opgenomen met de verkopers omdat ik de immo beu werd niet open te staan voor mijn redelijke eisen. De verkopers hebben er helemaal geen probleem mee om tot dan te wachten.
Nu heb ik drie vragen :
1) Bestaat er zoiets als een maximale periode tussen aanvaarding bod en opstellen compromis (hun aanvaarding van het bod was mondeling en zonder voorwaarden).
2) Wat als we niet overeen kunnen komen aangaande het comromis? Kan de verkoop dan nog ongedaan worden gemaakt zonder schadevergoeding?
Hiervan apart :
3) Er zal ook een bezettingsvergoeding worden gevraagd om te betalen tussen verlijden akte en werkelijke ingebruik neming (zij bouwen en zijn niet zeker wanneer dat klaar is). Echter zetten we wel er bij dat ze ten laatste op 15/12/2008 de woonst MOETEN verlaten. Hoe kunnen we dat laatste best doen? Is een uitdrijvingsclausule bvb nodig? Kunnen wij problemen verwachten met zo'n regeling? De immo wil een huurcontractje opstellen.. is dat wel verstandig? Het gaat toch niet om huur. Melding in het compromis lijkt me voldoende? Kunnen wij ook bij de notaris een bedrag laten blokkeren voor het maximale bedrag dat aan bezettingsvergoeding dient betaald te worden om zekerheid van betaling te verwerven? De verkopers hebben het geld dringend nodig van de verkoop voor hun bouw en krijgen pas een lening als de akte is verleden. Als zij in een financiele put raken, zijn wij ook geschoren met die bezettingsvergoeding. Wij kunnen echt niet maandenlang EN onze huur van appartement op dit moment EN lening afbetalen.
Sorry voor de veel vragen