warmhoudplaatje of niet

erik2055
Topic Starter

warmhoudplaatje of niet

#1 , 22 jan 2008 14:13

Na op de website een koffiezetter met thermoskan en zonder wamhoudplaatje uitgekozen te hebben, bestel ik die bij de buurtleverancier, die ook een fysieke winkel heeft.
binnen enkele dagen is ie er en haal ik hem af.
Ik pak hem uit en maak hem schon en maak een kan koffie.
Wat blijkt mij: het ding heeft WEL een warmhoudplaatje.
Probeer jeens energie bewust te zijn.

Het blijkt, dat hetzelfde apparaat ook geleverd wordt met een glazen kan, die dus zo'n plaatje wel nodig heeft.

Ik terug en wil het ding teruggeven, met als argument, dat ze niet geleverd heben volgens de specificaties.

Meneer houdt bij hoog en bij laag vol, dat ie niet kan terugnemen, omdat het apparaat gebruikt is.
Ja, zeg ik, maar hoe kan ik er anders achter komen, dat dat ding een warmhoudplaatje heeft ?
Was ie niet gevoelig voor.
Wil mijn geld niet teruggeven, hoeft niet volgens de wet, omdat het ding gebruikt is.

Hoe liggen hier de rechten en plichten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 23 jan 2008 01:34

u besteld een koffiemachien ( om het cru te zeggen ) ZONDER warmhoud plaatje, dan is de winkel zich gebonden om dit artikel ook te leveren.

vraag me niet naar een wetsartikel( ben geen jurist ), maar u vraag komt ( meestal onder andere vorm ) vaker voor op dit forum :)

Beachcomber

#3 , 23 jan 2008 11:23

WANNEER IS EEN LEVERING CONFORM?

Binnen koop-verkooprelaties lijkt het de evidentie zelve te zijn dat het goed dat gekocht wordt gelijkend dient te zijn aan het verkochte goed, of met andere woorden : dat het geleverde goed ‘conform’ is aan het bestelde goed.

Minder evident is soms de invulling van dit begrip ‘conform’. We zetten even op een rij:

De ‘niet-conforme levering’

Er is in het algemeen sprake van een niet-conforme levering, wanneer de geleverde zaak niet op alle punten overeenstemt met de verkochte zaak, zoals deze werd aangeduid in de overeenkomst. De nieuwe wet schrijft dit reeds algemeen toegepast principe in in het Burgerlijk Wetboek.

Wanneer is een zaak in overeenstemming met de overeenkomst?

a. In het algemeen voorziet het Burgerlijk Wetboek dat de verkoper ertoe gehouden is een zaak te leveren die ‘conform is aan het voorwerp van de tussen partijen gesloten koopovereenkomst.’ De wet geeft verder slechts in algemene bewoordingen aan wat er hieronder verstaan dient te worden.

b. de nieuwe wet schrijft voor wat de verkoop van consumentengoederen betreft uitdrukkelijk in wanneer een levering in overeenstemming is met de overeenkomst.

Voor een goed begrip: het handelt hierbij om verkoop van consumentengoederen door een verkoper aan de consument. Een korte toelichting:

- onder verkoop dient te worden verstaan:

a. de overeenkomst van koop-verkoop, ook wanneer deze tweedehandsgoederen betreft;
b. de overeenkomst tot levering van te vervaardigen of voort te brengen consumptiegoederen (aannemingsovereenkomsten) ; consumentengoederen zijn alle roerende goederen, met uitzondering van elektriciteit, water en gas voor zover ze niet marktklaar zijn in welbepaalde hoeveelheden (b.v.: de koop van een gasfles valt wél onder de nieuwe wet), alsook de goederen die gerechtelijk worden verkocht;

- verkoper is elke persoon die de goederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit, of zijn commerciële activiteit;
- de consument is diegene die handelt voor een doel dat los staat van zijn beroeps- of handelsactiviteit.
Een consumentengoed dat verkocht wordt, wordt slechts geacht ‘conform’ te zijn indien:

Het is aan de consument/koper om binnen de in de wet gestelde termijnen te bewijzen dat het geleverde goed niet voldoet aan één van de vier genoemde voorwaarden. Indien de consument hierin slaagt, zal hij recht hebben op de remedies dewelke de nieuwe wet invoert, en dewelke verschillen van de remedies van het algemene kooprecht.

Hier komt een extra probleem bij kijken in die zin dat u de levering al had aanvaard.
evenwel kan u daarop inspelen door de 'verborgen niet-conforme levering'. U kan aangeven dat u als koffiemachien-leek geen idee had dat u een toestel met warmhoudplaatje (mijn Nederlands haalt hier een ongekend niveau vandaag :-)) had gekocht, terwijl u er van uit kon gaan eentje zonder voornoemde element te hebben gekocht.

de verkoper zal zijn toestel in principe moeten terugenemen.

Maar hier komt dan het zwarte schaap van elke rechtsverhouding aandraven: hoe ga je dit bewijzen..,; U zal moeten bewijzen dat u expliciet een koffiemachien zonder plaatje had besteld en u zal moeten bewijzen dat u bij de levering geen weet had dat er effectief een plaatje in stak. Dit zijn geen gemakkelijke bewijzen.

Ik raad u aan om een aangetekend schrijven te versturen met de eis om het toestel terug te nemen en u een conform toestel te leveren, dit op grond van artt. 1601 en 1602 BW. U vermeldt erbij dat u ingeval van niet-naleving van deze eis u niet zal nalaten uw rechten als consument te gaan verdedigen voor de bevoegde rechtbank.

Succes.

PS: Met dank aan mijn gewaardeerde ex-confraters van Monard D'Hulst voor de tekst ivm de niet-conforme levering. Copyright Monard D'hulst dus.

Reclame

Creatief

#4 , 23 jan 2008 11:24

Je had dit koffiezetapparaat kunnen teruggeven, maar je hebt het nu gebruikt! De handelaar zal geen tweedehandsartikelen terugnemen.

Terug naar “Consumenten Koop”