Huurhuis staat te koop - makelaarsbezoeken onbeperkt toelaten?

Saar20
Topic Starter

Huurhuis staat te koop - makelaarsbezoeken onbeperkt toelaten?

#1 , 08 mar 2017 11:13

Beste allen,

Een familielid van mij zit vast in een vervelende situatie. Zij hebben sedert maart 2016 als huurder een huurcontract afgesloten (type contract 3-6-9) dat werd geregistreerd. Het contract loopt momenteel dus voor het tweede jaar.

De verhuurder deelde hen een tijdje geleden mee dat hij het huis wenst te verkopen. Er is nog geen briefwisseling geweest tussen mijn familielid en de verhuurder.

Het huis staat nu inderdaad te koop en ondertussen is het immokantoor al 4 keer langsgeweest met geïnteresseerden. Dit wordt vooraf gevraagd aan mijn familielid, maar ik veronderstel dat zij niet het recht heeft om dit te weigeren.

Mijn familielid is aan het rondkijken of zij iets anders vinden om te huren, want ideaal is deze situatie natuurlijk niet. Telkens mensen in je huis (het immokantoor trekt dan ook de kasten open, dus heel hun privé wordt tentoongesteld), de onzekerheid of het huis al dan niet verkocht geraakt, enzovoort.

Probleem: als zij opzeggen, moeten zij uiteraard een schadevergoeding van 2 maanden betalen. De verhuurder zou (naar eigen zeggen) deze eventueel willen beperken tot één maand, maar niet helemaal willen laten wegvallen.

Hier zitten ze dus vast: ze moeten telkens geïnteresseerden in hun woning laten (dus het ongestoord genot van de woning wordt toch serieus aangetast?!), maar als zij zelf opzeggen moeten zij een schadevergoeding betalen.

Is er een andere manier? Zijn zij inderdaad verplicht om - bij wijze van spreken - voor altijd geïnteresseerden in hun huurhuis binnen te laten? Voor hetzelfde geld geraakt de woning nooit verkocht, maar op deze manier wordt hun ongestoord genot toch gehinderd?

Dank bij voorbaat voor jullie inzichten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JorisB

#2 , 08 mar 2017 14:28

Wat is er in het huurcontract afgesproken ivm bezoeken in het kader van herverhuring of verkoop?

polk

#3 , 08 mar 2017 14:32

Partijen moeten zich beide redelijk opstellen. Redelijk is dat de huurder de woning 2 à 3 keer per week voor telkens 2u openstelt voor bezichtigingen van kandidaat-kopers, waarvan minstens 1 dag in het weekend.

U kan dus bijvoorbeeld aan de verkoper laten weten dat u enkel kandidaat-kopers zal binnenlaten op maandagavond tussen 18u-20u, woensdag tussen 14-16u en zaterdag tussen 10u-12u. U stelt zich dan zeker niet onredelijk op. De verkoper kan zijn afspraken met potentiële kopers dan op die uren vastleggen.

Reclame

Saar20
Topic Starter

#4 , 08 mar 2017 14:52

Wat is er in het huurcontract afgesproken ivm bezoeken in het kader van herverhuring of verkoop?
Dat ga ik straks eens navragen. Ik laat het nog weten.

Partijen moeten zich beide redelijk opstellen. Redelijk is dat de huurder de woning 2 à 3 keer per week voor telkens 2u openstelt voor bezichtigingen van kandidaat-kopers, waarvan minstens 1 dag in het weekend.

U kan dus bijvoorbeeld aan de verkoper laten weten dat u enkel kandidaat-kopers zal binnenlaten op maandagavond tussen 18u-20u, woensdag tussen 14-16u en zaterdag tussen 10u-12u. U stelt zich dan zeker niet onredelijk op. De verkoper kan zijn afspraken met potentiële kopers dan op die uren vastleggen.
Hmmm. Voor een korte tijd vind ik dat inderdaad redelijk.

Maar stel dat de woning binnen 3 maand nog altijd niet verkocht is. Moeten ze dan "voor altijd" 2 keer per week bezoek toelaten? Dat zou ik namelijk niet meer redelijk vinden.

polk

#5 , 08 mar 2017 15:08

Indien u dat na 3 maanden niet meer redelijk vindt, meldt u dat aan de verkoper en deelt u hem mede wat u wel redelijk vindt. Indien jullie niet tot een akkoord komen zullen jullie je bij het oordeel van de vrederechter dienen neer te leggen.

Hou in het achterhoofd dat u als huurder/gedomicilieerde sterk staat: indien u de deur niet opendoet komt er niemand binnen, punt. Het is aan de verkoper om zich tot de vrederechter te wenden als hij vindt dat u zich onredelijk opstelt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mar 2017 22:24

Ofwel wordt er elke maal afgesproken ( kan ook) ofwel 2 dagen van 3 uur een avond en een zaterdagmorgen ofwel drie dagen van 2 uur of zo.
Uit de kasten moeten ze blijven - max vb een keukenkast of zo waar de potten staan (dus een vast meubel) nachtkastjes boekenkasten enz enz zijn verboden terrein. U kan ook verbieden dat er door de kandidaat huurders foto's worden genomen van uw interieur. Ook kan u beperken dat bepaalde zaken gefotografeerd worden door de makelaar voor hun foto's p de website.
Doe dat voorstel per mail aan de verhuurder ...in principe hebt u geen overeenkomst met de makelaar.

WP002

#7 , 09 mar 2017 17:40

Tenzij het inbouwkasten zijn die bij het pand horen, moet de immo met hun fikken van de privébezittingen van de huurder blijven. Maak daar een duidelijke afspraak over!

Terug naar “Huren”