Verhuur jaarbasis ....taks 2 de verblijf?

smart
Topic Starter

Verhuur jaarbasis ....taks 2 de verblijf?

#1 , 07 feb 2017 07:50

Huidige situatie,
Huurder heeft HO getekend en geregistreerd vanaf 01/01/2017.
Huurovereenkomst voor 1 jaar ...
Maar gezien zijn bed nog moet geleverd worden, kan hij nog geen domicilie aanvragen, gezien hij daar nog niet slaapt....nu 06/02....
Dit kan nog 14 dagen duren deze levering.
Mijn vraag, kan de gemeente een taks opleggen voor 2 de verblijf...gezien de persoon daar nog niet slaapt, hij heeft wel een HO vanaf 01/01.
Ik denk hiermee te kunnen bewijzen dat dit hier geen 2 de verblijf is.wel een verhuur op jaarbasis. Dank voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 07 feb 2017 08:41

Normaal staat in je huurcontract dat de huurder er zich moet domicilieren. Doet hij dit niet en ontvang je een aanslagbiljet "2de verblijf" dan reken je die door aan de huurder.

Didymus

#3 , 07 feb 2017 10:31

Als de referentiedatum voor de tweedeverblijfstaks 1 januari is, dan kon dit volgens mij nooit op tijd in orde zijn, bed of geen bed.
Als je vorige huurder (als die er was) laatste week van december is vertrokken, dan was zijn domicilie op 1 januari er eveneens nog niet weg...
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

artemis

#4 , 07 feb 2017 10:59

Sluit mij aan bij Didymus en dit kan je makkelijk zelf opvragen bij de dienst Bevolking van je gemeente.

Verder denk ik dat je in dit geval makkelijk een eventuele tweede verblijfstaks zou kunnen betwisten met een huurcontract hoofdbewoning dat ingegaan is op 1/1. Wel dient de nieuwe huurder er zo snel mogelijk zijn domicilie te zetten, dat is hij contractueel verplicht.
Neem anders eens contact op met de dienst Financiën van je gemeente. Je hoeft het adres niet te vermelden om deze vraag te stellen.

sloeberken

#5 , 07 feb 2017 11:07

Jij hebt een huurcontract voor hoofdbewoning, daar kunnen ze geen taxe op heffen als 2de verblijf.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#6 , 07 feb 2017 11:29

Jij hebt een huurcontract voor hoofdbewoning, daar kunnen ze geen taxe op heffen als 2de verblijf.
Wel indien de huurder blijft nalaten er zijn domicilie te plaatsen wat hij contractueel verplicht is. Maar in dat geval kan je de tweede verblijfstaks doorschuiven naar de huurder.

asperger
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 feb 2017 12:09

Voor dergelijke gevallen -verandering van huurder- staan er in de reglementen uitzonderingen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huren”