huurwaarborg

davina1990
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurwaarborg

#1 , 29 jan 2017 15:49

Geachte,

Ik heb een vraagje in verband met onze huurwaarborg.
Wij hebben een jaar en half geleden een huurcontract afgelosten met onze verhuurder.
Na 6 maand hebben wij gemerkt dat er zich een schimmel probleem voordeed in onze slaapkamer + bureau + badkamer.
Wij hebben dit toen ook via aangetekende zending laten weten aan onze huisbaas.
Hieraan heeft hij niets gedaan en zij we dus een proces via de vrederechter moeten starten.
Deze is nu eindelijk afgelopen en mogen deze woning verlaten zonder verbrekingsvergoeding te betalen.
Ook bij het intrede van het appartement door ons zijn onze energie tellers en onze water teller samen opgenomen. Onze huisbaas ging dit allemaal regelen.
Voor de eleketriciteit is het allemaal in orde gekomen maar voor het water hebben wij nooit een document of factuur ontvangen (wij hebben recent pas gemerkt dat het een gezamelijke meter is en dat de meter die in onze appartement staat voor niets dient, de huisbaas heeft deze zelf geplaatst).
Nu mogen wij dinsdag 31/01/2017 officieel dit hoofdstuk afsluiten maar wil onze huisbaas de kosten van het waterverbruik zelf berekenen en het bedrag van onze huurwaarborg afhouden. Hiervan staat niets vermeld in ons huurcontract.
Mag hij dit zomaar doen of is dit helemaal niet verantwoord?

alvast bedankt voor de reactie en de hulp.

Met vriendelijke groeten,
Davina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nietmijnnaam
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jan 2017 12:40

Beste,

Er zou ergens in u huur overeenkomst iets moeten tussen staan van aparte rekeningen of dat het water in u huur per maand is inbegrepen,
Wat ik me wel afvraag is wie heeft de rekeningen dan al die tijd betaald? als dit op de verhuurder zijn naam staat is dit niet voor u te betalen en kan hij enkel een officieel ingebrekestelling opmaken voor u deze zou moeten betalen. hij kan dus niet zo maar aan u huurwaarborg. hij moet dan ook kunnen bewijzen dat u het aangerekend water hebt verbruikt en aangezien het een gemeenschappelijke meter is kan hij dit gewoon niet. het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat hij hier gelijk in krijgt. u mag ook de woning verlaten zonder verbrekingsvergoeding te betalen dus is gerechtelijk beslist u borg zou hij zonder probleem moeten terug geven. ik zou het negeren en verhuizen tot dat er een officieel aanrekening of ingebrekestelling komt wat ik betwijfel. of zelf uitrekenen en een bedrag afspreken met de huisbaas voor het water, ik zou u tenslotte nog aanraden om u aan te melden bij de huurdersbond van u beurt.

Reclame

Terug naar “Huren”