Wettelijk stelsel gehuwd - belangrijke erfenis

kaga
Topic Starter

Wettelijk stelsel gehuwd - belangrijke erfenis

#1 , 14 dec 2016 12:00

Hallo,

We zijn gehuwd zonder huwelijkscontract,dus onder het wettelijk stelsel.
Maar ik erf nu van moeder een paar eigendommen ook spaargeld. Ik heb ergens gelezen dat mijn partner recht heeft op de helft van het geërfd spaargeld. Is dit zo?
Kan ik iets ondernemen zodat ik kan bewijzen dat de geërfde gelden eigen gelden zijn?

Met groeten en dank,
G

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 14 dec 2016 12:02

Neen.
Schenkingen en erfenissen blijven eigen vermogen.

Amber_H
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2016 02:27

Wel even navragen of uw partner geen aanspraak kan maken op huurgelden afkomstig vd geërfde eigendommen, INDIEN dit het geval zou zijn...

Reclame

asperger

#4 , 20 dec 2016 14:24

Wel even navragen of uw partner geen aanspraak kan maken op huurgelden afkomstig vd geërfde eigendommen, INDIEN dit het geval zou zijn...
Aangezien geen huwelijkscontract worden die inkomsten uiteraard gemeenschappelijk.
Maar de eigendom blijft wel persoonlijk. Voor de roerende waarden wel goed gescheiden houden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

kaga
Topic Starter

#5 , 28 dec 2016 08:20

Mag ik eerst de onkosten (brandverzekering,,herstellingen,enz. ) in mindering brengen van de eventuele ontvangen huurgelden?

Wat de roerende waarden betreft, zou ik dan best de volmacht die mijn partner heeft op mijn persoonlijke rekeningen(spaar- en zichtrekening) laten schrappen?

asperger

#6 , 28 dec 2016 13:25

Mag ik eerst de onkosten (brandverzekering,,herstellingen,enz. ) in mindering brengen van de eventuele ontvangen huurgelden?

Wat de roerende waarden betreft, zou ik dan best de volmacht die mijn partner heeft op mijn persoonlijke rekeningen(spaar- en zichtrekening) laten schrappen?
>Neen, die kosten mogen niet in mindering worden gebracht voor de belastingn.
U wordt SAMEN (ieder voor de helft) met uw echtgenote belast op het KI x 1,4 x indexatie.

U moet zelf oordelen of u die volmacht wil schrappen of niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus

#7 , 28 dec 2016 15:50

Of uw huwelijkscontract aanpassen naar scheiding goederen en scheiding van aanwinsten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”