Geachte,
Vanwege fiscale redenen zouden mijn partner en ik graag wettelijk samenwonen, zodat voor inkomstenjaar 2017 het huwelijkscoëfficiënt kan toegepast worden.
Echter, momenteel zijn wij nog op zoek naar een huurappartement, en wij zijn beiden nog elders gedomicilieerd.
Concreet heb ik volgende vragen:
(1) Moet je effectief op 1/1/'17 wettelijk samen wonen om het huwelijkscoëfficiënt te kunnen toepassen op inkomstenjaar 2017? Of kan er een berekening gemaakt worden pro-rata van het aantal maand dat je wettelijk samen woont in 2017?
(2) Ik neem aan dat beide partners gedomicilieerd moeten zijn op het adres van het huurappartement, voor een overeenkomst van wettelijk samenwonen kan afgesloten worden. Echter, nadat de domicilie aangevraagd is, moet de wijkagent eerst nog langs komen om dit officieel te maken. Moet hier op gewacht worden om wettelijk te kunnen samen wonen? Of kan de aanvraag tot domiciliewijziging gecombineerd worden met een contract voor wettelijk samen te wonen?
(3) Bestaat een soort spoedprocedure voor het wijzigen van een domicilie (zoals dit ook bestaat voor het aanvragen van een paspoort)?
De vragen kunnen als volgt samengevat worden: is het nog haalbaar om nog voor 1/1/'17 wettelijk te kunnen samenwonen? En zo ja, hoeveel tijd moet hier voor uitgetrokken worden.
Dank bij voorbaat,
Met vriendelijke groeten,