Vraag i.v.m. wettelijk samenwonen

TomVK1990
Topic Starter

Vraag i.v.m. wettelijk samenwonen

#1 , 11 dec 2016 22:57

Geachte,

Vanwege fiscale redenen zouden mijn partner en ik graag wettelijk samenwonen, zodat voor inkomstenjaar 2017 het huwelijkscoëfficiënt kan toegepast worden.

Echter, momenteel zijn wij nog op zoek naar een huurappartement, en wij zijn beiden nog elders gedomicilieerd.

Concreet heb ik volgende vragen:
(1) Moet je effectief op 1/1/'17 wettelijk samen wonen om het huwelijkscoëfficiënt te kunnen toepassen op inkomstenjaar 2017? Of kan er een berekening gemaakt worden pro-rata van het aantal maand dat je wettelijk samen woont in 2017?
(2) Ik neem aan dat beide partners gedomicilieerd moeten zijn op het adres van het huurappartement, voor een overeenkomst van wettelijk samenwonen kan afgesloten worden. Echter, nadat de domicilie aangevraagd is, moet de wijkagent eerst nog langs komen om dit officieel te maken. Moet hier op gewacht worden om wettelijk te kunnen samen wonen? Of kan de aanvraag tot domiciliewijziging gecombineerd worden met een contract voor wettelijk samen te wonen?
(3) Bestaat een soort spoedprocedure voor het wijzigen van een domicilie (zoals dit ook bestaat voor het aanvragen van een paspoort)?

De vragen kunnen als volgt samengevat worden: is het nog haalbaar om nog voor 1/1/'17 wettelijk te kunnen samenwonen? En zo ja, hoeveel tijd moet hier voor uitgetrokken worden.

Dank bij voorbaat,

Met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vader1
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2016 11:47

http://financien.belgium.be/nl/particul ... samenwonen

paragraaf 4: Als u in 2014 een verklaring van wettelijke samenwoning hebt afgelegd moet u in 2015 nog elk apart een belastingaangifte invullen.
m.a.w. u moet het hele jaar wettelijk samen hebben gewoond, om dat jaar samen uw belastingen in te vullen, anders bent u nog alleenstaand.

wanton

#3 , 12 dec 2016 13:17

Voor wettelijk samenwonen moeten beide partners op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn. Volgende belastingaangifte is nog steeds apart. Wil je in 2018 een gezamenlijke aangifte hebben, moet je voor 31/12 ek. de verklaring hebben afgelegd op het gemeentehuis.
Is het niet mogelijk dat één van jullie op het adres van de andere gezet wordt? U kan dan binnenkort wel samen verhuizen als wettelijk samenwonenden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

TomVK1990
Topic Starter

#4 , 12 dec 2016 21:04

Geachte,

Zowel mijn partner als ik wonen nog thuis. Kan men wettelijk samenwonen indien men bij zijn (schoon)ouders woont?

Dank bij voorbaat,

Mvg,

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”