mag ik geld terugvragen ipv een tegoedbon

shevv
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

mag ik geld terugvragen ipv een tegoedbon

#1 , 21 nov 2016 16:54

Beste,

ik heb daarjuist filters gekocht voor mijn auto, maar toen ik in de winkel was vond ik dat hij het heel duur verkocht,
dus ik heb 110euro betaald, nu ik thuis ben heb ik zelfde filters opgezocht, en ik kan ze kopen van een betrouwbare online winkel voor 30 euro goed koper. Ik zou graag dus filters terug geven en mijn geld terug willen, zodat ik ze van ergens anders kan kopen.

Nu heb ik de bon nog en er staat van onder:

Klacht of omruiling binnen de zeven dagen, als verpakking en zo alles nog in orde is.

en er staat er ook bij: 'Terugbetaling d.m.v tegoedbon.

Dus mijn vraag is mag ik mijn geld terugvragen ipv een tegoedbon te verkrijgen.

Ik weet dat het mijn fout is, had eerst moeten opzoeken en dan gaan, maar het is nu eenmaal al gebeurd.

Alvast bedankt voor uw hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 21 nov 2016 16:58

Neen, bij gewone verkoop in de winkel is er zelfs geen verplichting op iets terug te nemen. Omruilen is dus al een geste van de verkoper.

shevv
Topic Starter

#3 , 21 nov 2016 17:03

Neen, bij gewone verkoop in de winkel is er zelfs geen verplichting op iets terug te nemen. Omruilen is dus al een geste van de verkoper.
Bedankt voor uw reactie, maar wat is dan een ongewone verkoop als ik vragen mag ? Is dat dan als je iets koopt online bijvoorbeeld?

Reclame

LeenW

#4 , 21 nov 2016 17:05

Bedankt voor uw reactie, maar wat is dan een ongewone verkoop als ik vragen mag ? Is dat dan als je iets koopt online bijvoorbeeld?
Inderdaad, dan heb je verkoop op afstand en zit je met herroepingsrecht.

Franciscus

#5 , 21 nov 2016 17:08

Inderdaad want daar ziet u het product niet.
Als u bij de bakker een brood koopt kan u dat ook niet terugbrengen omdat ergens anders een brood iets minder kost.
Winkel hoeft ze zelfs niet terug te nemen.

http://economie.fgov.be/nl/binaries/Inf ... 246043.pdf

LeenW

#6 , 21 nov 2016 17:10

Inderdaad want daar ziet u het product niet.
Als u bij de bakker een brood koopt kan u dat ook niet terugbrengen omdat ergens anders een brood iets minder kost.
Winkel hoeft ze zelfs niet terug te nemen.

http://economie.fgov.be/nl/binaries/Inf ... 246043.pdf
Klopt, maar in dit geval lijkt mij dat de winkel ze wel moet omruilen tegen een tegoedbon omdat ze die verbintenis aangaan op het kassaticket?

shevv
Topic Starter

#7 , 21 nov 2016 17:13

hmmm jammer had liever mijn geld teruggehad dan een tegoedbon, zal een lesje zijn voor volgende keer, had ze niet moeten kopen.

Franciscus

#8 , 21 nov 2016 17:21

Inderdaad had duidelijker moeten zijn.
Voor de wet moet de winkel niets omruilen.
Maar contractueel gaat hij via kassaticket akkoord met mogelijkheid omruilen tegen tegoedbon.

artemis

#9 , 21 nov 2016 17:44

In de winkel hebt u misschien ook een degelijke uitleg gekregen en wist u daarom beter welke filters u nodig had. Denk daar ook eens aan.

Het wordt moeilijker en moeilijker voor de detailhandel. Mensen gaan merkkledij kiezen en passen in winkels zodat ze hun maat weten om de stukken daarna goedkoper online te zoeken. Ze zijn zelfs niet gegeneerd om foto's te nemen van de labels en vragen ook expliciet naar bv de schoendoos zodat ze het artikelnummer hebben.
Bij elektro idem dito. Ze gaan eerst naar fysische winkels met showroom en verkopers die hun producten kunnen uitleggen en vergelijken, maar nadat ze hun keuze hebben gemaakt na een vakkundige uitleg gaan ze online op zoek.

Terug naar “Consumenten Koop”