Ik heb sinds 04/04/2003 een 3-6-9 huurcontract voor een appartement. Nu is in juni het appartement verkocht door de eigenaar. De nieuwe huisbaas heeft ons een opzegbrief bezorgd op 4 juli waarin hij ons 6 maanden opzeg geeft omdat hij renovatiewerken wil uitvoeren alvorens hij het appartement terug wil verkopen (hierbij moet gezegd worden dat ik al meer dan een anderhalf jaar zonder elektriciteit zit in de helft van het appartement , oorzaak bedrading ernstig versleten). Ik heb enkele vragen over de opzeg. Ten eerste heb ik de huurwet zitten uitpluizen en stootte ik op een paragraaf waarin vermeld werd dat renovatiewerken enkel kunnen uitgevoerd worden op het einde van een driejarige periode. Omdat het contract een 3-6-9 is ga ik er vanuit dat de werken dus maar rond 1/04/2018 mogen uitgevoerd worden , er van uitgaande dat een 3-6-9 contract zich na het einde van 9 jaar automatisch elke keer met 3 jaar verlengd. Ten tweede heb ik ergens gelezen dat als de huur wordt opgezegd voor renovatiewerken de eigenaar een verhuiskostenvergoeding aan de huurder moet betalen. Ik weet dat dit de gewoonte is in nederland , maar zou ook graag weten dat dit in belgie het geval is. Graag zou ik over beide punten graag meer inlichtingen willen ontvangen.
Alvast bedankt.