Erfenis/OCMW

konecq
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfenis/OCMW

#1 , 17 okt 2016 19:01

Beste
Ik trek al jaren leefloon Onlangs is m'n moeder overleden en trek ik binnen enkele maanden een som van ongeveer 25000 euro Kan het Ocmw dan m'n leefloon in trekken
MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 17 okt 2016 21:55

Beste

Het OCMW verleent een leefloon aan hen die niet in staat zijn om zelf in hun levensonderhoud te voorzien. Als u een erfenis krijgt kan u wel zelf in u levensonderhoud voorzien en is het logisch dat de gemeenschap hier niet meer voor betaalt.

Van J Demoor

Art.22.§ 1. Onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake de verjaring, herziet het centrum een beslissing in geval van :1. gewijzigde omstandigheden die een invloed hebben op de rechten van de persoon...Met het oog op een eventuele herziening moet de betrokkene onmiddellijk aangifte doen van elk nieuw gegeven dat een weerslag kan hebben op het hem toegekende bedrag of op zijn situatie als rechthebbende. Met hetzelfde oogmerk moet het centrum geregeld, en minstens om het jaar, nagaan of de toekenningsvoorwaarden vervuld blijven.§ 2. De beslissing tot herziening heeft uitwerking met ingang van de dag waarop de reden is ontstaan die tot de herziening aanleiding heeft gegeven...”(26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie).

Van Denlowie

Berekening van de bestaansmiddelen.

26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

Art. 16. § 1. Onverminderd de toepassing van het bepaalde in § 2, komen alle bestaansmiddelen in aanmerking van welke aard en oorsprong ook, waarover de aanvrager beschikt,
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton

#3 , 18 okt 2016 12:10

Het OCMW betaalt een leefloon aan personen die op geen andere manier een inkomen kunnen verwerven. Een erfenis is geen inkomen, enkel de intrest wordt als inkomen gezien.
Indien men erft kan men wel andere tegemoetkomingen vanwege het OCMW verliezen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”