trouwen en inkomen

lottelore
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

trouwen en inkomen

#1 , 17 okt 2016 13:24

Beste,

Ik heb een vraag ik en mijn vriend willen trouwen volgend jaar maar vooraleerst we trouwen willen we een heleboel informatie vragen.
Ik heb een vervangingsinkomen en mijn vriend zit in collectieve schuldbemiddeling en budgetbeheer de vraag naar jullie is hoe zit dit met mijn inkomen ben ik dit dan volledig kwijt of niet?
Mijn vriend heeft wel vast werk ik g niet gaan werken omwille dat ik een inkomen heb voor personen mt een arbeidshadicap het enige dat ik weet is als ik samenwoon met mijn vriend en hij zou veel te veel verdienen ik volledig op nul staat wat niet kan vindt ik

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 okt 2016 20:37

Hoeveel punten hebt u? Krijgt u enkel een uitkering van de fod sociale zekerheid (inkomensvervangende tegemoetkoming of integratietegemoetkoming) of ook nog iets van de mutualiteit?

Poene
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2016 21:39

Als u huwt met iemand die onder collectieve schuldbemiddeling staat, dient u zeker naar de notaris te gaan om een huwelijkscontract te laten opstellen voor een stelsel van scheiding van goederen. Het laatste dat u wenst, is dat de schuldeisers van uw man ook aan uw inkomen beginnen te morrelen omdat u een huwgemeenschap met hem hebt.

Met scheiding van goederen behoudt u nog uw eigendom en controle over uw inkomsten.

Weliswaar is het zo dat u, net zoals uw man, dient bij te dragen in de 'gezinslasten', naar uw vermogen. Degene van u die het hoogste inkomen heeft, moet meer betalen in eten kopen, benzine, etc.

Later, als de collectieve schuldbemiddeling afgelopen is, kan u nog uw huwelijksstelsel wijzigen naar het wettelijk stelsel. Dit heeft voordelen voor u beiden voor als u nog eeuwig en gelukkig zou samen zijn (op vlak van erfrecht en erfbelasting).

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”