Feitelijk of wettelijk samenwonen - Doctoraat buitenland

573685215
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Feitelijk of wettelijk samenwonen - Doctoraat buitenland

#1 , 13 okt 2016 07:41

Dag forumleden,

Ik had graag een antwoord geweten op onderstaand dilemma, of op z'n minst een duwtje in de juiste richting om dit bij een boekhouder/jurist correct te kunnen laten berekenen.

De situatie is als volgt:

Ikzelf werk in België en huur een woning.
Mijn vriendin doctoreert in het buitenland, maar pendelt en verblijft vaak gewoon bij mij.

Tot op heden staat haar domicilie nog bij haar ouders, omdat ze voor haar nog kindergeld konden krijgen (en ook regelmatig bij hun verblijft).
Doctoreren wordt in België immers aanzien als studeren, dus ze is nog student (met €0 belastbaar inkomen in België).

Binnenkort wordt ze 25, krijgen haar ouders dus geen kindergeld meer, en ze verblijft steeds vaker gewoon bij mij.
Ze gaat daarom haar domicilie verzetten naar mijn woning, en gaan we dus op z'n minst feitelijk samenwonen.

De vraag is: is het fiscaal voordelig(/de moeite) om meteen wettelijk te gaan samenwonen aangezien ze geen belastbaar inkomen heeft (dit voor nog 2 jaar)? Mijn eigen belastbaar inkomen is rond de €37'000 op jaarbasis.

Ik begrijp dat dit van nog een aantal parameters zal afhangen, maar is het de moeite om de berekening te maken of gaat het verschil in belastingen sowieso verwaarloosbaar zijn?

Alvast bedankt voor alle feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 okt 2016 07:53

wat is haar belastbaar inkomen in het buitenland?

WP002

#3 , 13 okt 2016 13:09

Tot op heden staat haar domicilie nog bij haar ouders, omdat ze voor haar nog kindergeld konden krijgen (en ook regelmatig bij hun verblijft). Doctoreren wordt in België immers aanzien als studeren, dus ze is nog student (met €0 belastbaar inkomen in België).
Dat is niet altijd waar, als je je doctoraat combineert met een assistentenmandaat bijvoorbeeld. Mijn ouders hebben toen geen cent kindergeld gezien, en ik heb ook het einde van mijn doctoraat niet afgewacht om te trouwen.

Reclame

asperger

#4 , 13 okt 2016 14:18

Doctoraatsbeurzen van het FWO zijn vrijgesteld van inkomstenbelasting.

Mijn buikgevoel zegt me dat TS volgende informatie nodig heeft:

1. Indien doctoraatsbursalen bij hun ouders blijven wonen, blijven zij fiscaal ten laste van hun ouders. In dit geval vermelden zij het beursbedrag niet (als bestaansmiddelen). Om ten laste te zijn of te blijven mogen zij volgens het Wetboek Inkomstenbelasting 1992 geen eigen bestaansmiddelen hebben verworven die een bepaald (in het Wetboek vastgelegd) bedrag overschrijden. Fiscaal wordt de doctoraatsbeurs gelijkgesteld met een studiebeurs. Daar studiebeurzen niet worden beschouwd als belastbaar inkomen genieten doctoraatsbursalen geen salaris en blijven zij dus ten laste.

2. Doctoraatsbursalen die samenwonen met een verdienende partner worden nooit ten laste van de partner beschouwd. In het gezamenlijke aanslagbiljet geven zij dus “gehuwd” of “wettelijk samenwonend” aan, maar duiden zij zich niet aan als “kind ten laste”. Het gezin geniet op deze manier van het zogenaamde huwelijksquotiënt, waarbij het inkomen van de verdienende partner wordt opgesplitst ten belope van 30% van zijn inkomen en wordt toebedeeld aan de niet fiscaal verdienende doctoraatsbursaal. Op die manier zal de belastingsaanslag aanzienlijk lager zijn dan indien het inkomen voor één persoon werd berekend.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

573685215
Topic Starter

#5 , 14 okt 2016 07:03

Haar inkomen in het buitenland is rond de €27'000.
Bedankt voor bovenstaande info, als ik het goed heb kan dit wel aanzienlijk schelen in mijn aanslagvoet.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”