Ik ben ruim 6 jaar een geregistreerd aannemer in bijberoep en heb zopas een privéwoning gekocht van >10 jaar oud. Ik zou nu zelf een aantal renovatiewerken willen uitvoeren in overeenstemming met mijn gebruikelijke activiteiten dewelke in aanmerking komen voor de toepassing van het verlaagde BTW-tarief van 6%.
Aangezien het om een privéaangelegenheid gaat zou ik de kosten horende bij deze werkzaamheden aan mezelf willen factureren aan 6%. Bij voorkeur zou ik mezelf slechts enkel de materialen aan kost (of zeer beperkte marge) willen factureren, en gezien de zeer goede klantrelatie het werk (uren) aan een minimaal tarief of zelfs gratis willen aanrekenen.
Nu is mijn vraag:
- Is de toepassing van het 6%-tarief legaal, gezien de speciale relatie aannemer - klant?
- Je mag uiteraard niet met verlies verkopen, maar wordt er een minimale marge verwacht door de fiscus?
- De aannemer dient in principe de materialen te plaatsen, maar dient deze hiervoor iets aan te rekenen?
Ik zie op zich geen probleem aangezien het geen nieuw opgestelde constructie betreft enkel en alleen met als doel om van het verminderd BTW-tarief te genieten. Moest deze 'constructie' toch niet aanvaard zijn, kan ik dan mijn echtgenote als klant definiëren?
Alvast bedankt voor jullie advies!