Hallo,
Ik ben begin september beginnen samenwonen met mijn vriend. Ik ben zelf nog student en zit in mijn laatste jaar (stage), terwijl mijn vriend werkt. Hij heeft zijn domicilie gewijzigd naar ons huurhuis, maar ik niet. Het was zo afgesproken met mijn ouders dat ik zolang ik nog studeerde/niet werk (tot eind april 2017), thuis gedomicilieerd zou blijven aangezien zij nog het grootste deel van de kosten betalen. Nu kwam de wijkagent deze ochtend langs om mijn vriend zijn domicilie te controleren, en zei mij dat ik hiermee 'domiciliefraude' pleeg. Volgens haar is de plaats waar je vertrekt naar je werk (in mijn geval stage) en thuiskomt, ook de plaats waar je je moet domiciliëren. Dit klopt inderdaad voor werkenden/'zelfstandige volwassenen', maar toch niet voor studenten? Ik ga in het weekend nog regelmatig naar huis en betaal nog niets (niet veel), wat mij toch afhankelijk van mijn ouders maakt?
Nog enkele extra gegevens:
- Ik ben 26 jaar geworden in september, dus mijn ouders ontvangen geen kinderbijslag meer
- We wonen in een huis in Evergem, zo'n 15km van Gent en ik ga met de auto naar mijn stage
- Ik heb geen inkomen (behalve studentenjob) en heb dus ook een studentenstatuut
- Ik ga in de weekends nog naar huis (Nieuwpoort) en mijn ouders betalen alle leefkosten, mijn inschrijvingsgeld aan de unief en de helft van mijn deel van de huur
- Het huurcontract staat ook op mijn naam (want het is een contract van 3 jaar en ik studeer 'nog maar' 8 maanden), maar met borgstelling van mijn ouders totdat ik een arbeidscontract kan voorleggen. => heeft dit (huurcontract op mijn naam + naam vriend) op mijn domicilie?
Ik vond zelf de volgende informatie, waaruit ik zou durven opmaken dat ik inderdaad, wettelijk gezien, correct bezig was, maar twijfel erg door wat de wijkagente zei.
16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
HOOFDSTUK III. - De bepaling van de hoofdverblijfplaats.
Art. 16. § 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.
Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.
Art. 17. De hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door een tijdelijke afwezigheid.
Art. 18.Worden beschouwd als tijdelijk afwezig, evenals, in voorkomend geval, de leden van hun gezin :
4° personen die omwille van studieredenen buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin waartoe zij behoren;
Worden niet beschouwd als tijdelijk afwezig en worden ingeschreven in de registers waar ze hun effectieve verblijfplaats hebben of de gemeente waar de instelling waar ze verblijven gevestigd is :
4° de personen bedoeld in het eerste lid, 4°, die geen gezin noch haardstede meer hebben en die niet meer ten laste zijn van hun familie;
Is hier iemand die mij met zekerheid een sluitend antwoord op mijn vraag kan geven aub?
Alvast bedankt!