Hallo,
Ik ben begin september beginnen samenwonen met mijn vriend. Ik ben zelf nog student en zit in mijn laatste jaar (stage), terwijl mijn vriend werkt. Hij heeft zijn domicilie gewijzigd naar ons huurhuis, maar ik niet. Het was zo afgesproken met mijn ouders dat ik zolang ik nog studeerde/niet werk (tot eind april 2017), thuis gedomicilieerd zou blijven aangezien zij nog het grootste deel van de kosten betalen. Nu kwam de wijkagent deze ochtend langs om mijn vriend zijn domicilie te controleren, en zei mij dat ik hiermee 'domiciliefraude' pleeg. Volgens haar is de plaats waar je vertrekt naar je werk (in mijn geval stage) en thuiskomt, ook de plaats waar je je moet domiciliëren. Dit klopt inderdaad voor werkenden/'zelfstandige volwassenen', maar toch niet voor studenten? Ik ga in het weekend nog regelmatig naar huis en betaal nog niets (niet veel), wat mij toch afhankelijk van mijn ouders maakt?
Nog enkele extra gegevens:
- Ik ben 26 jaar geworden in september, dus mijn ouders ontvangen geen kinderbijslag meer
- We wonen in een huis in Evergem, zo'n 15km van Gent en ik ga met de auto naar mijn stage
- Ik heb geen inkomen (behalve studentenjob) en heb dus ook een studentenstatuut
- Ik ga in de weekends nog naar huis (Nieuwpoort) en mijn ouders betalen alle leefkosten, mijn inschrijvingsgeld aan de unief en de helft van mijn deel van de huur
- Het huurcontract staat ook op mijn naam (want het is een contract van 3 jaar en ik studeer 'nog maar' 8 maanden), maar met borgstelling van mijn ouders totdat ik een arbeidscontract kan voorleggen. => heeft dit (huurcontract op mijn naam + naam vriend) op mijn domicilie?
Ik vond zelf de volgende informatie, waaruit ik zou durven opmaken dat ik inderdaad, wettelijk gezien, correct bezig was, maar twijfel erg door wat de wijkagente zei.
16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
HOOFDSTUK III. - De bepaling van de hoofdverblijfplaats.