Vraag van een vriend waar ik geen oplossing voor heb.

sloeberken
Topic Starter

Vraag van een vriend waar ik geen oplossing voor heb.

#1 , 21 sep 2016 15:05

Krijg onderstaande vraag van een goede vriend

Mijn vrouw haar moeder geboren in amerika maar sinds haar 3 jaar in belgie ze is er nu 92 nu hebben ze al haar rekeningen en spaarrekeningen geblokkeerd omdat ze zogezegd in amerika nog ingeschreven staat ze heeft een belgische paspoort en betaald hier al gans haar leven belastingen haar pensioen word maandelijks op haar rekening gestort maar nu kan ze er niet meer aan
in de bank hebben ze zoiets nog nooit meegemaakt zeggen ze.

Wat moet deze mens ondernemen om die rekeningen te kunnen vrijgeven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Roeland

#2 , 21 sep 2016 15:17

Door wie of op vraag van wie werden de rekeningen geblokkeerd? Heeft ze hierover een schrijven ontvangen?

Dit zou een gevolg kunnen zijn van FATCA, maar lijkt me vrij extreem...

Didymus

#3 , 21 sep 2016 15:32

Meeste banken in België willen geen diensten verschaffen aan zogenaamde US person omdat ze dan aan allerlei extra informatieverplichtingen moeten voldoen. Als Amerikaans staatsburger blijf je belastingsplichtig in de VS en word je als US person beschouwd. Niettemin lijkt me dit inderdaad wel een heel extreem geval.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

asperger
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2016 18:46

Belgisch paspoort, maar heeft ze de Belgische nationaliteit?
Om verder te antwoorden moet er eerst meer uitleg gegeven worden:
-door wie werd de rekening geblokkeerd?
-welke reden werd opgegeven?

Indien ze de B nationaliteit heeft is het ook nog mogelijk dat ze tevens de Amerikaanse nationaliteit heeft.
En dat kan inderdaad gevolgen hebben, ondermeer fiscale gevolgen omdat een Amerikaans burger, eender waar hij woont,
belast wordt door de US op zijn wereldinkomen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Topic Starter

#5 , 21 sep 2016 18:50

Ze zou de Amerikaanse nationaliteit nog hebben, maar dat kan ze zelf niet bevestigen, ze heeft de belgische nationaliteit en ID kaart.
Woont onafgebroken sinds haar 3 jaar in Belgie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 sep 2016 19:03

Iemand die (ook nog) de Amerikaanse nationaliteit heeft - ook al woont die sinds jaar en dag niet meer in de US- heeft heel zijn leven te maken met de Amerikaanse Overheid.
Zo weet ik van een vriend met de Amerikaanse nationaliteit (nu 68 jaar oud), na studies in België gehuwd en hier blijven plakken, dat hij ook belastingen moet betalen aan de US. Die worden berekend op het "wereldwijd inkomen".

Met de fatca wetgeving wordt nu strikter opgetreden. Het fenomeen is gekend in diverse landen.
zie o.m. http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/ ... ereldwijd/
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”