Auto verkocht met een voorschot, maar men komt die niet ophalen

Marcello
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Auto verkocht met een voorschot, maar men komt die niet ophalen

#1 , 18 sep 2016 21:20

hallo iedereen,

ik heb als particulier mn auto verkocht voor 6500€ aan een andere particulier ( denk ik toch). deze heeft 2000€ voorschot cash betaald. ik heb hem hier opvolgend laten keuren voor verkoop en de 2 sterretjes in de voorruit laten repareren, zoals afgesproken. we hebben samen een gedateerde verkoopovereenkomst getekend met vermelding van de prijs en het voorschot, maar geen einddatum van ophaling. ik heb hem 2 weken terug gebeld dat de auto klaar staat voor hem na betaling. hij houdt mij nu reeds 2 weken aan de draai met afspraken en uren dat hij zal komen maar komt niet opdagen. vandaag heeft hij gebeld en gevraagd of hij morgenavond mag langs komen om te praten.
wat moet ik hiermee en heeft hij rechten en/of plichten

graag een reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 18 sep 2016 23:00

Als hij morgen zijn afspraak niet nakomt, stuur je een AS en wijs je op de mondelinge afspraken.
Veel meer kan je niet doen, er is een verkoopovereenkomst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#3 , 19 sep 2016 09:45

Opties die je hebt (sowieso moet je alles regelen via een AS):

1. Wachten tot de koper de auto komt ophalen, en hier dan voor betaalt. (geen AS nodig)
2. Stallingkosten vragen voor de wagen (melden aan de koper dat deze nog tijd heeft tot een bepaalde datum, en vanaf dan dat het 10 euro per dag zal zijn, of iets in die aard).
3. Naar de rechtbank gaan en ontbinding met inhouding van voorschot eisen.
4. Zelf ontbinden, maar dan kost het je het voorschot dubbel (dus 4000 euro aan koper betalen).

Ik zou eerst dus morgen afwachten.
Komt de koper af: mooi, alles in orde.
Komt deze niet af: dinsdag een AS op de bus, met optie naar keuze.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 19 sep 2016 09:57

Ik vermoed dat de koper zal afkomen ("om te praten") en de verkoopsovereenkomst ontbonden zal willen zien. Het is aan de TS om hier al dan niet op in te gaan. In principe heeft hij het recht om het voorschot te houden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Marcello
Topic Starter

#5 , 19 sep 2016 11:26

is er dan geen " redelijke termijn " van toepassing ?
dus wettelijk kan ik de auto aan niemand anders meer verkopen ?

Gebruiker21

#6 , 19 sep 2016 11:33

Geen idee of je een AS zou kunnen opstellen waarin je de kooper aanmaant om binnen de maand zijn wagen op te halen en te betalen, en indien dit niet gebeurt je dit beschouwt als het verbreken van de verkoopsovereenkomst van zijn kant, en je de wagen opnieuw te koop zal aanbieden en het voorschot houden? Is zoiets wettelijk? Of moet je echt naar de rechtbank om de verkoopsovereenkomst te laten verbreken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#7 , 19 sep 2016 11:51

Aankoop ontbinding kan enkel mits wederzijdse toestemming of via de rechtbank.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”