Huur magazijn - gemeen recht of handelshuur

Dingske
Topic Starter

Huur magazijn - gemeen recht of handelshuur

#1 , 14 sep 2016 13:00

Beste

Op 14/02/2014 tekenden wij een huurcontract voor het huren van een opslagruimte.
De huur ging pas in op 01/04/2014.

Nu wensen wij de huur op te zeggen, maar er is sprake van een 9 jarig contract? :s
Er staat geschreven:

" de huur wordt aangegaan voor negen achtereenvolgende jaren, ingaande op 1/4/2014.
Zij eindigt na het verstrijken van deze periode, indien ten minste 6 maand voor de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend.
Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst onder dezelfde voorwaarden met 3 jaar verlengd.

De huur kan evenwel worden beeindigd door de huurder ten allen tijde met inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden."

Nu valt het me op dat het hier echt dubbelzinnig is geschreven...

Dus mijn vraag is, als ik morgen 15/9 een opzeg per aangetekend schrijven verstuur, wordt dit dan stopgezet 01/04/2017?
dient er een "schadevergoeding" betaald te worden (wordt hiet neit over gesproken in huurcontract dus vermoedelijk niet)

Alvast bedankt voor het antwoordje!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 14 sep 2016 13:20

Het antwoord op je vraag is: ja, en nee.
Je kan ten allen tijde opzeggen, met een termijn van 3 maand.
Als je dus morgen een AS verstuurt, is het contract opgezegd tegen 31 december, en niet tegen 31 maart.
Je kan wel opnemen in het AS dat je het pas tegen 31 maart wilt opzeggen (en de opzeg dus pas op 1 januari laten ingaan).

Waarmee je in de war bent:
Het contract is voor 9 jaar, en na die 9 jaar (min een periode van 6 maand) kan elke partij opzeggen, dus ook de verhuurder.
Maar als huurder heb je dus een extra mogelijkheid om ten alle tijde op te zeggen.

Wederverhuringsvergoeding zul je niet hebben, als er niets vermeld staat in het contract.

Dingske
Topic Starter

#3 , 14 sep 2016 13:44

Blaatpraat

Dank voor de duidelijkheid. Ik vind het toch echt wel dubbelzinnig. Wij dienen dus geen 6 maand op voorhand op te zeggen. OEF, want was al aan het paniekeren dat we alles nu nog snel snel moeten doen. :)

Ik schrijf dan best volgende brief:

"Het spijt ons u te moeten meedelen dat wij de huurovereenkomst die wij met u afgesloten hebben opzeggen.
De huurovereenkomst heeft betrekking op het goed gelegen te .................
De opzegtermijn neemt een aanvang op 1/1/2016 en eindigt op 31/3/2017.

Het pand zal 01/04/2017 volledig te uwer beschikking zijn.
Graag ontvang ik van u een bevestiging van de opzegging van de huurovereenkomst per post op ondergenoemd adres."

Dient er nog iets genoteerd te worden?

Daarnaast nog een "stomme" vraag misschien, maar is het niet zo dat indien het huurcontract geregistreerd is, (staat in contract dat verhuurder dit zal doen), wij hiervan een dubbeltje ontvangen?

Reclame

sloeberken

#4 , 14 sep 2016 14:02

Zou toch voorzichtig zijn met dergelijke contacten, laat dit eerst eens nakijken door u advocaat, voor je iets onderneemt.
Om een ondubbelzinnig antwoord te krijgen is het voornaam om gans de inhoud van het contract te kennen.

Is het contract handelshuur of gemene huur. Indien gemene huur kan je altijd opzeggen met een opzeg van 3 maand zoals vermeld in contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Dingske
Topic Starter

#5 , 14 sep 2016 15:07

Dat is een beetje het probleem, hoe weet je dit?

Volgens wat ik vind op internet, valt een opslagplaats sowieso onder gemeen recht?

contract werd opgesteld als "huurovereenkomst voor een hangaar bestemd toto opslagplaats"

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 sep 2016 15:16

Breng jij die huur in in uw belastingaangifte? Indien je, vermoed ik dat het een handelshuur is.

sloeberken

#7 , 14 sep 2016 17:27

Als het dient als opslagplaats zal het heel waarschijnlijk gemene huur zijn maar je weet nooit.
Ga even bij u advocaat met u contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”