Beste,
Ik bezit samen met mijn vennootschap een onroerend goed.
De vennootschap bezit 40% (volle eigendom), ikzelf bezit 60% van de volle eigendom.
Dit onroerend goed is gefinancierd gedeeltelijk in de vennootschap, gedeeltelijk privé en de waarde van het onroerend goed dekt eigenlijk de huidige financiering niet (nieuwbouw..).
De vennootschap is in faling gegaan einde verleden jaar, waartegen ik in beroep gegaan ben. Pleitdatum was nu reeds vier maanden geleden en ik ben nog steeds in blijde verwachting van een uitspraak...
Teneinde mij voor te bereiden op een negatief antwoord in bovenstaand beroep, probeer ik te bepalen hoeveel middelen ik privé benodigd heb (kosten etc) om een bod te doen op de 40% volle eigendom van de vennootschap.
Ik heb begrepen dat er speciale regelingen zijn waar het de verkoop van onroerend goed betreft ivm de opbrengsten van de curator (realisatie actief) echter vind ik nergens eenduidig terug hoe de rangregeling hier werkt, immers bezit de huidige financierder een hypotheek op het volledige onroerende goed.
In concreto : het betreft een onroerend goed waarop een financiering van 500.000€ (openstaand saldo) loopt. Ik heb zowel de financiering privé als de financiering van de vennootschap blijven verder aflossen in afwachting van een uitspraak in beroep.
In de veronderstelling dat de waarde van het pand tevens 500.000€ zou bedragen , bezit de vennootschap dus virtueel een pand van 200.000€ met een financiering van 200.000€. De privé persoon respectievelijk bezit een pand van 300.000€ met een financiering van 300.000€
Ik heb een akkoord met de huidige financierder om de lening privé over te nemen en ben nu op zoek naar de manier waarop dit concreet kan plaatsvinden en de bijhorende kosten daaraan verbonden.
- een verkoop onder registratierechten : de kosten bij de notaris vallen mee gezien het feit ik al mede-eigenaar ben (+/- 2% registratierechten).
maar wat met de kosten van de curator: hoeveel bedragen ze en worden deze geimputeerd op de verkoopprijs (200.000€) waardoor de hypotheekhouder/financier met een 'gat' komt te zitten ? (een gat dat ik logischerwijs zal dienen op te vangen..)
- een verkoop van het handelsfonds van de vennootschap : aankoop onroerend goed + lening (+hypotheek?) : is dit een mogelijkheid ?
Alvast bedankt om het ganse kluwen te doorlezen, ik ben gewoon op zoek naar informatie om een concrete backup-oplossing uit te werken.